Cum să te asiguri corect

Cum să te asiguri corect
Poate titlul e un pic pretenţios  însă, ca să nu debutez în forţă cu un articol despre  cum să mergi pe ploaie (cum, cum? Ud!), m-am gândit la una dintre primele mele „probe de foc” în materie de  mers pe moto,  şi anume uitatul în oglinzi şi asiguratul.

Mda, e ca şi cum aş scrie despre mersul pe jos, pui un pas înaintea celuilalt, ce mare şmecherie? Dar şi mersul ăsta se învaţă la un moment dat, oricât ar fi de natural el acum.

În primul rând, oglinzile.

daca tremura, nu vezi mai nimic
 Ar fi ideal să nu vibreze în mers, altfel o să vezi o imagine foarte tremurată, care n-o să te ajute foarte mult. Dacă  vibrează, după propria pricepere, poţi suna un prieten sau pune mâna pe o cheie să le strângi. Cel mai nasol e dacă se slăbesc în mers şi se pleoştesc de la vânt (mie mi s-a întâmplat la motoreta pe care o aveam înainte, o Honda CB 500). Am pus mâna şi am strâns oglinda, după care, evident, m-am dus la cineva să le regleze cum trebuie.

Cum trebuie poziţionate oglinzile? Păi aici… e cam după gustul cititorului. Sfaturi pe net sunt multe: să vezi o bandă şi jumătate în fiecare oglindă, să îţi vezi o parte din mână, ba să nu-ţi vezi deloc mâna, ci să le poziţionezi cât mai spre exterior aşa încât să surprinzi cât mai mult în lateral. Mie pozitia asta mi se pare incomodă deoarece aşa nu mai văd nimic din ce se întâmplă direct în spatele meu pe bandă. Prefer o poziţie care cuprinde şi parte din banda pe care merg şi pe cea laterală.

Totodată ar trebui să le ajustăm în funcţie de drumurile pe care le facem: în oraş să cuprindă cât mai mult în lateral, la drum lung cât mai mult în spate. În plus, oglinzile trebuie reglate şi în funcţie de cum stai pe motocicletă:  înalt ca bradul, drept ca pe scaun sau lipit de rezervor. Şi, pe cât posibil, ar trebui reglate înainte să pleci de pe loc, cu casca pe cap şi cu mâna pe manşon.  Aici fac un pic pe lupul moralist, pentru că se mai întâmplă să le aranjez în mers. O să mă trec singură la panoul „ Aşa NU”.

la drum lung, sa vezi mult in spate

Nu cred că există poziţia perfectă, cred însă că fiecare ar trebui să testeze şi să vadă în ce fel percepe mai bine ceea ce se întâmplă în jurul lui. Pentru unii va fi mai uşor să urmărească benzile laterale şi vor mişca puţin capul să vadă în oglinzi ce au în spate. Mie îmi creează o senzaţie de nesiguranţă pentru că pe străzile noastre mai mereu se găseşte câte unul să îţi stea lipit ca marca de scrisoare fix în fund şi să aştepte momentul să ţâşnească să te depăşească. De aceea prefer să văd şi în spate.

Nu te întoarce ca lupul!

Dacă ai găsit o poziţie confortabilă a oglinzilor, asta nu înseamnă că te poţi baza numai pe ele. Cam la toate manevrele în plin trafic care implică schimbarea poziţiei tale, trebuie să întorci şi capul, scurt, să vezi peste umăr  ce ai în lateral.

intorsul capului din stand pe loc. Nimic mai simplu

Nu o dată mişcarea asta m-a ajutat să văd vreun el forjatore pe care nu-l văzusem în oglinzi şi care brusc  era lângă mine pe banda pe care doream să o ocup. Aşa că oricât de bine ţi-ai ajusta oglinzile, tot mai trebuie să faci ca bufniţa din când în când (nu buhu, ca-n banc) şi să întorci capul. E un exerciţiu bun pentru gât. Gâtul, astfel, va tinde să rămână ataşat de restul corpului.

Pericolul vine din faţă!

Cu atâta uitat în oglinzi în stânga, în dreapta, în spate, să nu uităm că cel mai mare pericol este totuşi în faţă şi că  toate aceste mişcări de asigurare trebuie făcute atunci când traficul din faţă nu prezintă o ameninţare şi mai mare.

Nu vreau să intru acum în detalii vizavi de ce anume trebuie să mă asigur din faţă, după mine asta poate face foarte uşor subiectul unui alt articol, pentru că sunt foarte multe: intersecţii în care am prioritate (şi? Ce dacă?), câini, copii, pietoni care stau la marginea străzii (chiar şi pe trotuar), celelalte maşini, gropile care ies dintre  roţile maşinii din faţă, ce surpriză mai avem azi de pe străduţele laterale, etc.

Însă important e ca mişcarea de asigurare – privit în oglinzi, mişcat sau întors capul, repetat dacă e nevoie, să fie făcute atunci când în faţă am o marjă de siguranţă care îmi permite acest lucru. Altfel îţi pune cel din faţă o frână bruscă, când revii cu privirea în faţă tocmai ai două stopuri imense în nas, frânezi, te-mprăştii. Ştiu, pentru că am testat manevra asta şi n-o recomand.

Atenţie începători:

trafic surprins in oglinda

De multe ori în şcoală, chiar dacă ţi se va atrage atenţia asupra acestui aspect, nu va fi o prioritate în poligon să înveţi să te asiguri, aşa că tot pe stradă vei vedea ce înseamnă asta.

Întorsul capului: ştii vorba aia pe care o tot zic cei mai experimentaţi ca noi, că acolo unde te uiţi, acolo ţi va duce şi motoreta? Funcţionează în curbe. Surprinzător, funcţionează şi la întorsul capului pentru asigurare, aşa că mare atenţie ce faceţi cu restul corpului şi cu mâinile în timpul ăsta, mie mi s-a întâmplat la primele ieşiri să trag şi de ghidon când întorceam privirea.

La intersecţii: chiar dacă eşti  cu cineva şi persoana respectivă s-a asigurat, nu este suficient pentru a fi în siguranţă să treci. Nu avem aceleaşi reacţii sau viteză de reacţie: te asiguri pentru tine apoi treci.

Ce-am uitat?

Cam atât deocamdată, sigur am mai uitat câte unele, aşa că vă invit la comentarii şi completări. De exemplu, ştiu că există un fel de oglinzi care se ataşează de oglinda mobrei şi cică astfel elimină unghiul mort. A folosit cineva aşa ceva?

Vă reamintesc că pe Slowride.ro promovăm mersul în siguranţă şi vorbitul frumos şi civilizat.

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

Legile fizicii într-un butoi
Despre mersul preventiv, în ritm francez
Ne-am întors din concedii

17 comments

  1. Foarte bine scris si explicat de Ina in cele cateva randuri de mai sus.
    As mai completa daca imi este permis, cate una alta despre asigurare.
    Asigurarea este actiunea sau masura prin care soferul sau pilotul, in cazul nostru, are obligatia de a studia ce este in jurul lui in trafic la un moment dat.
    Asigurarea este foarte importanta pentru ca ea ne poate salva viata sau prin asigurarea noastra putem salva viata celui ce nu se asigura.

    Asigurarea se poate face in fata, in spate si lateral.

    ASIGURAREA DIN FATA.

    face referire la momentul depasirii.
    exemplu: mergem pe valea Oltului (drum cu o banda pe sens) si avem in fata un camion…..si stam sa-l depasim, dorim acest lucru…..insa vrem sa fim in siguranta. Cum facem?
    Pai mergem in spatele lui la o distanta cam de 6-10m distanta ce ne-ar putea permite sa franam de urgenta in caz ca soferul camionul vrea sa opresca sau mai stiu eu ce altceva.
    Apoi, mergend noi asa, ne apropiem nu prea mult de axul strazii si privim – ne asiguram – din fata sa vedem daca vine ceva din sensul opus.
    Ne asiguram si apreciem daca avemt destu de multa distanta pentru a putea executa depasirea in conditii maxime de siguranta.
    Daca avem cea mai mica indoiala ca nu avem timp sau spatiu, ori distanta nu ne permite…NU INCEPEM depasirea. DE CE?
    Pai simplu….orice moment de ezitare in momentul ce efectuam depasirea, ne poate pune viata in pericol.
    O secunda sau o fractiune de secunda de ezitare ne poate pune in dezavantaj sau sa ne produca o stare de inconfort …iar de aici pana la pericol, nu este mare distanta.

    OK, ne-am asigurat din fata, vine o masina si dupa ea este liber.Este foarte important ca sa incepem manevra de depasire doar dupa ce aceasta a trecut pe langa noi si dupa ce ne mai asiguram inca o data (exista posibilitatea ca sa iasa o alta masina dupa un drum lateral – ASTA NU BINE).
    Dam semnal de depasire, ne asiguram in spate si incepem manevra de depasire.
    Asigurarea in spate va este explicata mai sus destul de bine de catre Ina.
    Depasirea trebuie sa se efectueze, destul de rapid si oarecum pe centrul benzii, nu prea aproape de vehicolul depasit si nici de marginea drumului, deoarece pot apare pericole iminente si sa avem spatiu si posibilitatea de a le ocoli.
    DE RETINUT:
    ATUNCI CAND INTRAM IN DEPASIREA UNEI MASINI……NE UITAM IN OGLINDA RETROVIZOARE A VEHICOLULUI DEPASIT ASTFEL INCAT SA NI SE NI SE INTERSECTEZE PRIVIREA CU CEA A SOFERULUI astfel ne ASIGURAM ca el ne-a observat.
    Mai suntem atenti ca vehicolul ce-l depasim sa nu efecueze la randul lui o depasire si sa ne expunem iar pericolului.

    ASIGURAREA LATERALA:

    la intrarea in intersectii, ne asiguram prin intoarcerea capului spre lateral…..si nu patrundem in intersectie decat dupa ce suntem ferm convinsi ca suntem in siguranta si putem pleca dupa loc sau patrunde in intersesctie fara sa fim pusi in pericol.

    ASIGURAREA DIN SPATE:

    Fata de ceea ce a explicat Ina mai sus as dorii sa mai adaug cateva ceva despre reglarea oglinzilor:
    -oglinzile trebuie sa fie cat mai mari si mai curate, clar si pe cat posibil convexa pentru a putea acoperii un camp cat mai mare.
    -oglinzile trebuie sa fie reglate in momentul stationarii, in timpul mersului este interzisa reglarea lor – orice lipsa de atentie se poate platii scump.
    -oglinzile trebuie sa acopere vizual spatiul din spatele motocicletei, mai putin spatiul pe unde a trecut motocicleta, adica pe cat posibil tot ce lipseste din campul nostru vizual si este situat in spatele nostru.

    Ca si trucuri de asigurari din spate in oglinzi, pot recomanda la motocicletele super sport sa se faca asigurarea in oglinda pe sub bratul ce se reflecta in mare parte din oglinda.

    Daca am ezitat sau nu am explicat corespunzator, va rog sa ma iertati….. nu am eu cine stie ce talent la scris.

    asfalt uscat si va salut cu farul.

  2. oau. foarte multumim, Gabi, ptr completari.E drept ca ai intrat un pic in alte aspecte, cele ce tin de depasire, etc, dar mi se pare un comentariu foarte bun si folositor. In special multumesc ptr completarile legate de oglinzi, pentru ca uite, de exemplu eu n-as sti ce sa recomand ptr super-sport.

  3. Chiar asa, excelent! Buna asta cu privirea in retrovizoarea soferului, si eu incerc dar nu sunt sigura tot timpul ca vad asa de bine 🙂

  4. este recomandat, nu este posibil mereu, dar…….de preferat este sa depasesti dupa ce ai contact vizual cu soferul.

  5. Nu pot sa cred, acum am constatat ca din articol disparuse o parte bune, minunile tehnicii! Am adaugat-o din nou, ne cerem scuze! Sper ca acum va ramane in toate mintile lui!

  6. De acord în totalitate. Doar o mică adăugire.

    Pentru cei care se asigură (verifică unghiurile moarte întorcând capul) pentru prima dată la depăşiri la peste 100 km/h: încordaţi puţin gâtul, altfel s-ar putea să vi-l suciţi. :))

    Casca e construită pentru a fi aerodinamică pentru vânt din faţă (logic, doar asta este direcţia normală în care ne uităm când ‘călărim’), aşa că dacă întoarceţi brusc capul la peste 100 km/h (aprox) cu acceaşi lejeritate cu care o faceţi când mergeţi pe trotuar, presiunea aerului din faţă (e probabil că) vă va suci gâtul.

    Mie aşa mi s-a întâmplat la început, şi mi-a luat câteva săptămâni ca să îmi revin. Dacă cineva va învăţa din păţania mea, m-ar bucura.

  7. Ha, ha, cred ca ai dreptate. Dar sigur e la 100 sau la mai mult? Eu am patit asta odata ca pasager, asa ca probabil m-am invatat minte instinctiv, ca de gandit nu m-am gandit niciodata serios sa nu fac asta.

  8. Dacă ai găsit o poziţie confortabilă a oglinzilor, asta nu înseamnă că te poţi baza numai pe ele. Trebuie să întorci şi capul, scurt, să vezi peste umăr ce ai în lateral. E un exerciţiu bun pentru gât.
    :)) Am zis să menţionez o viteză de deplasare… legală. 😀

  9. aici nu avem radar si putem sa mergem si pe autostrada cu 130 -139 km/h 😀

  10. Nu bun aşa! Eu am ‘trecut ‘ de 130 km/h numai involuntar, pe Transalpina, când mergeam la vale. 😀

    PS. Aş pune şi pozele pe care le făceam la curbe, dar nu am facilitatea asta aici. 🙂

    Dincolo de chicoteli şi cârcoteli, vă doresc asfalt uscat şi recomand grijă mare.

  11. Mulţumim mult!

  12. Eliadar

    Foarte bun articolul!… mi-ar place sa adaug una alta sa ma fandosesc dar ar fi inutil pentru ca chiar ai explicat destul de cuprinzator cam tot ce trebuia explicat si intr-o maniera ca sa nu plictiseasca… Bravo!… asfalt uscat si mult soare!

  13. Mutumesc Eugen, dar te rog, adauga! nu cred eu ca n-ai avea ceva folositor de zis in plus.

  14. Andrei Mihalik

    Primul lucru:Observarea privirii soferului pe care fie il depasesti sau intoarce in fata ta e vitala. Asta m-a salvat in trafc de oras, cind, avind verde de partea mea, dar inca fiind departe de intersectie, masinile din sensul opus au inceput sa intoarca la stinga in intersectie. Normal , nu se apropia inca nimeni din sensul opus. Pe masura ce m-am apropiat, am inceput sa ma uit la privirea soferilor care, in rind, continuau sa intoarca la stinga in intersectie. Asa am vazut ca nici unul nu se mai uita inainte, de unde veneam eu, ci se uitau deja la stinga lor, acolo unde vroiau sa ajunga. Claxon, faruri, frine, farul stanga al masinii inconfortabil de aproape de rotula mea, dar stiu ca soferul era speriat si surprins.
    Al doilea: aerodinamicitatea castii. Da, e o surpriza , daca nu iti cunsoti casca sa faci o asigurare la viteza mare si vintul sa se joace cu bila proprie. Dar aici se vede si calitatea castilor. Cele ieftine nu sunt echilibrate la vinturi laterale. E simplu de ce, mult mai putini bani dedicati de catre producator cerecetarii in tunele aerodinamice. In magazinele de accesorii moto din Germania au un mic tunel aerodinamic, unde te poti sui pe o motocicleta stationara si iti poti incerca casca la o viteza echivalenta de 100 km/h. Zgomot si echilibrare aerodinamica. Alta planeta, alte standarde…

  15. Ce interesant, nu stiam ca poti sa iti testezi casca asa! UIte ca in Germania n-am intrat in astfel de magazine, dar mi-ar placea sa fac experimentul asta.

  16. Andrei Mihalik

    Polo Motorrad e o reteaua de magazine pe care o frecventez ori de cite ori am ocazia. Cele câteva magazine în care am intrat aveau toate acest mini tunel aerodinamic. http://www.polo-motorrad.de/en/

Trackbacks/Pingbacks

  1. Scanezi traficul? După ce te uiţi? | SlowRide - [...] aşa cum am mai zis, pericolul cel mai mare va veni din [...]
  2. Câteva sfaturi în ritm SlowRide | impresii din lumea mare - [...] Cum să te asiguri corect [...]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *