Scanezi traficul? După ce te uiţi?

Scanezi traficul? După ce te uiţi?

Ies frumos din străduţa laterală dintre blocuri în bulevard: mă asigur, semnalizez, fac dreapta, gata, am plecat la muncă. Azi aşa, mâine la fel…

Ai zice că e o treabă destul de simplă. Însă am avut de curând o discuţie cu cineva pe tema condusului reactiv sau proactiv, şi parcă nu-i aşa de simplu totuşi. Ce va să zică proactiv? Adică să caut activ, în fiecare moment, pericole potenţiale şi să îmi calculez rute de evitare a respectivelor pericole. De exemplu: stă pietonul prea aproape de marginea străzii? Chiar dacă e pe trotuar, mă gândesc că poate va ţâşni înaintea mea: îmi îndrept atenţia către frâne şi claxon, să le folosesc dacă e nevoie.

Mă uit pe jos: poate e decopertată vreo bucată de asfalt azi, deşi ieri nu era, că tot suntem în sezonul “uite lucrarea rutieră, azi o vezi mâine nu e.” (Dacă s-a terminat campania, poţi să vezi aceeaşi porţiune răzuită sau găurită încă vreo câteva luni.) Să fiu atentă să ştiu pe unde-o ocolesc, pe unde am loc de ceilalţi participanţi la trafic. Să îmi calculez, la nevoie, unde pot frâna, să nu pun vreo frână fix în gaura cu pricina.

Tot pe jos mă uit după nisip, pietriş, ulei, animale moarte şi lăsate pe stradă, bucăţi de lemn, de cauciuc explodat, sticle de plastic, pietre şi pietroaie şi ce mai garniseşte banda pe care merg. Nimic ieşit din comun aici, toate astea sunt pe jos şi ar putea să mă încurce. Cuiele şi alte asemenea obiecte care ar vrea să se înfigă în roata mea nu mai am cum să le văd, se înfig şi gata.

Ah, şi din principiu, dacă am cum, ocolesc şi bălţile care pot liniştite să acopere vreo minune d-asta.

pe ploaie trebuie si mai multa atentie

Ziceam de trotuar mai sus. Păi da, pe lângă pietonul grăbit care-mi sare în faţă că poate nici el nu mă vede, mai poate sta şi-un câine. Ăstuia nu-i place cum mi se învârte roata. Şi mai ales, de ce se învârte ea.

observati cainele? E la atac.

Sunt unii parşivi care nu zic nimica, dar te privesc aşa intens, şi sar brusc şi fără preaviz, suicidal, spre roţi. Alţii sunt blazaţi şi n-au chef de nimica, dar m-am hotărât că voi trata fiecare câine ca şi cum chiar ar vrea să sară.

Dar maşina? Maşina care stă parcată pe trotuar, cu fundul spre stradă, are şofer? E cineva acolo care vrea să iasă în stradă şi care sigur din unghiul ăla nu mă vede? Poate că e. Trebuie să mă fac văzută, sau după caz, auzită, dacă observ vreo mişcare.

Mă întorc la căutatul pe jos, căci am uitat să zic: asfaltul, cel care ar trebui să fie suprafaţa sigură de rulat, are propriile sale forme de relief. Ştiu cel puţin o depresiune pe bd. Bucureştii Noi (pur şi simplu s-a lăsat, s-a adâncit şi îţi scutură şi gândurile din creier dacă treci prin ea: zdrang!) şi lanţul muntos de încreţire de pe Splaiul Independenţei: o formaţiune lungă, înaltă şi ridicată fix pe mijlocul benzii întâi.  În rest, mă feresc de capace de canal şi porţiuni vopsite pe cât pot, pentru că-s de multe ori alunecoase. Chiar şi dacă nu plouă, pentru că aşa îmi pot forma un bun obicei.

trafic normal pentru Bucuresti

Dar astea sunt amănunte, dacă trec la lucruri mai serioase cred că trebuie să fiu în primul rând atentă la maşini: camionul care în sensul giratoriu nu îmi dă prioritate şi în general maşinile mai mari care ies de pe străduţe, fac tot soiul de manevre, merg la “intimidare” conform principiului că au prioritate de gabarit. Trebuie să-i las, că doar n-o să mă apuc să mă înfig ca râma-n stâncă pentru că e dreptul meu să trec pe-acolo. Şi ce dacă e? Poate vrea domnul înainte…

Totdeauna, aşa cum am mai zis, pericolul cel mai mare va veni din faţă.

orice poate iesi de dupa autobuzul parcat

Mă uit la maşina care brusc merge mai încet. Vrea să parcheze? E un obstacol pe care eu nu-l văd, vreun pieton? Are pe cineva în faţă care întoarce sau face stânga? Mai bine să nu ţâşnesc nici pe dreapta nici pe stânga. Poate că s-a rătăcit şi o să întoarcă fix în faţa mea. Dacă în schimb semnalizează ceva, pot să zic că-s norocoasă.

Mă uit prin parbrizul celui din faţă să văd, pe cât posibil, ce se petrece la 2-3 maşini în faţă. De-aia nu-mi place să merg în spatele unei maşini cu geamuri fumurii, sau furgonetă, sau oricărui tip de vehicol care îmi îngrădeşte vizibilitatea.

Mă uit după duba parcată pe dreapta care poate ascunde o trecere de pietoni, o străduţă laterală de unde iese cineva, o maşină care dă cu spatele.

Mă uit în intersecţii chiar dacă am verde sau prioritate, să văd dacă e cineva în apropiere care vrea să iasă sau dacă forţează vreun roşu la semafor. Când nu am făcut-o, m-am proptit cu roata în portiera unui nene.

Mă uit în interiorul maşinilor de pe lângă mine şi în oglinzile lor să văd  şoferul: poate dă un telefon, poate se rujează, poate s-a întors să se uite pe bancheta din spate la vreun copil… Poate nu mă vede tocmai când vreau să depăşesc, sau când face o manevră care în mod normal ar trebui să-i solicite toată atenţia.

Mă uit cu groază când descopăr câte unul căruia nu-i merg stopurile, pentru că el frânează iar eu nu văd şi mă emoţionez.

Bun, m-am uitat pe jos, pe trotuar, printre maşini, la pietoni, la intersecţii, am uitat ceva? O, da, trebuie să mă uit şi pe sus. Nici nu ştii când te poate agăţa vreun cablu (am auzit cazuri), sau să treci fâlfâind printr-un banner agăţat peste şosea care tocmai s-a desprins dintr-o parte şi atârnă pe partea carosabilă (asta nu e auzită, e păţită pe podul de la Cernavodă).

Sub nicio formă nu susţin că am acoperit toate posibilele surprize, pericole, capcane, sau minuni-de-te-cruceşti pe care le putem vedea zi de zi pe drumurile noastre. Aşa că am marea rugăminte să mă completezi dacă ţi se pare că am uitat ceva esenţial.

Crezi că sunt paranoică? Nu, sunt motociclistă în România şi încerc să-mi păzesc pielea, pentru că nimeni altcineva n-o va face în locul meu.

Ca o concluzie, pot să zic aşa: evită tot ce vezi pe jos. Şi dacă doar are o culoare dubioasă, mai bine trec pe lângă, nu prin.

Scanează constant tot ce e în faţa, în lateralul, în diagonala şi în tot perimetrul tău vizual. Tot timpul.

Fii paranoic. Fă scenarii: şi dacă cel de pe contrasens va face brusc stânga? Dacă e ceva în curba asta fără vizibilitate? Dacă sare un animal în stradă? Dar un copil? Dacă trage vreunul de volan tocmai când îl depăşesc? Dacă.., dacă…, dacă…, EU pe unde mă duc? Pe unde scot cămaşa? E loc de frânare? E o suprafaţă pe care pot frâna? Am loc de eschivă?

Acest post l-am scris pentru că mai toate cele spuse aici sunt păţite pe propria piele, aşa am învăţat să fiu atentă la ele, dar mi-am imaginat că poate s-o hotărî vreun cititor să înveţe şi din greşelile altora (adică ale noastre).

În al doilea rând, dar nu mai puţin important a fost că am vrut să facem parte din campania Blogal Initiative: “Promovarea masurilor de siguranta pentru prevenirea accidentelor.” Nu ştim deocamdată clientul, dacă mi-aş da cu părerea aş zice că e BMW.   

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

Interviu cu Lucia Scarpa, fondatoarea Bikers si Nasce (1)
Iubim 2 Roți 2015 - ce-ați pierdut dacă n-ați fost acolo
Cum a fost la Povești pe 2 roți cu Two Ride Pamir

13 comments

  1. ai punctat cam tot ce poate reprezenta un potential pericol cand te deplasezi cu mobra in oras (si nu numai). eu nu mai am nimic de adaugat (unele, multe dintre ele, sunt invatate tot pe propria piele, de celelalte incerc sa ma feresc cat pot), doar vreau sa te felicit pentru articolul excelent scris si extrem de educativ pentru toti cei care incep viata pe doua roti, Ina. asfalt uscat! 🙂

  2. Multumesc, chiar as vrea sa foloseasca incepatorilor, sa nu invatam chiar toti numai din greseli. Oricum, daca iti mai vine o idee, te rog sa adaugi aici.

  3. Ina, imi place atat de mult articolul tau incat iti declar “dragoste sincera de motociclist”. Bravo! Ai punctat momente esentiale intalnite in traficul curent pe care rutina te face sa le ignori tocmai cand ar trebui sa ai mai mare grija. Se spune ca experienta se capata in timp dar cine are “urechi de auzit” sa invete din ce ai scris tu aici. E mult mai dureros sa inveti “din propria experienta”. Inca o data, bravo!

  4. Greu de adaugat ceva listei. Legat de masini/soferi, am descoperit azi dimineata ca ma uit daca au sau nu geamul deschis = ma aud sau nu venind. Eu am o toba galagioasa si asta ma face si mai “vizibil”.

  5. Adi, plecaciuni!
    Flo, interesanta asta cu geamul, nu cred ca m-am gandit la varianta asta. Pe de alta parte eu am tobe “de honda”, silentioase ca o pisica :)) nu stiu cat m-ar ajuta.

  6. As mai avea cateva adaugari la pericolele ce pot aparea pe sosea (din capitolul patite). Mi s-a intamplat sa-mi iau o flegma noaptea pe vizor de la niste copii din statia de tramvai (nu cred ca erau fani moto 😀 ). De asemenea am mai primit proiectile precum peturi sau mucuri de tigari, aruncate pe geam in timp ce mergeau paralel cu mine sau in fata mea. Am fost depasit milimetric de un tip eu pe banda unu, el tot pe banda unu (a facut scoala cu ma-sa probabil si nu a invatat depasirea cum trebuie). O camioneta care mergea inaintea mea in momentul cand a accelerat au inceput sa zboare diverse chestii (vegetatie uscata) pe care le avea pe prelata. Mi s-a mai intamplat ca un tip de pe banda stanga la rondul de la Casa Presei sa faca brusc dreapta spre Baneasa cu mine cu tot ( a taiat 3 benzi dintr-un foc). Un calugar s-a emotionat la semafor ca il claxonau cei din lateral (se facuse verde pt ei si el era inca in intersectie) si m-a impins un pic cu masina sa-si faca loc. Cred ca mai gasesc daca ma gandesc bine. Concluzia: prefer 100 de drumuri pe serpentine periculoase decat 1 drum prin Bucuresti ( a se citi jungla).

  7. whoa! dap, am mai auzit din astea, cred ca am luat si eu un muc de tigara o data. Un alt prieten al meu a avut prezenta de spirit sa i-l arunce inapoi soferului. Acu, nu stiu daca e bine, dar pe astia care arunca din masina i-as…. (pff. mai bine trag aer in piept si zic:) educa. Prin legi dure si aplicate. Nu cred ca exista alta varianta. Prin amenzi sa-i usture si-n…
    In rest, cred ca am putea face Marele Compendiu Al Pericolelor din Bucuresti, 7 editii reviziuite si adaugite si tot n-am face o lista exhaustiva. Deci ce zici tu le bagam la categoria “din aer”. Maine poimaine aflam si de vreunul care a avut accident aviatic.

    Am uitat o categorie de pericole, dar astea nu prea se incadreaza la “trafic” decat daca extrapolam si zicem ca suntem parte din el: pericolele ce pot veni din interiorul tau. De curand am aflat de cineva care a facut accident pentru ca i s-a facut rau si pur si simplu a lesinat.

  8. La asta cu lesinul ma tot gandesc eu acum cu zilele astea “racoroase” , nu prea am avut io ” caderi de calciu” dar , nu zice hop (preventiv inainte de urcat pe motor in caz ca simtiti ca se poate intampla asa ceva, se recomanda o bucatica de ciocolata 😛 …. inca o patanie, nu eu ca sunt incepatoare, dar al meu prieten a luat o tranta destul de serioasa, a fost cica “mascat” de un panou publicitar langa UNEFS, iar unu nene care vroia sa faca stanga de pe POD COTROCENI spre Splaiul Independentei- via Grozavesti, cica nu l a vazut, (al meu prieten are un supertenere de 750 si numai 1,90m) deci motor mare, omul mare, dar soferul foarte obostit, lucru care l a declarat…azi acel panou publicitar este mutat, so ATENTIE LA PANOURILE PUBLICITARE. Va multumesc pt tot ce ma invatati, astept cu drag noile voatre randuri… “imi asez oglizile si ma gandesc la voi:) “

  9. Vanessa, iti raspund repede ca tre sa fug. 🙂 dar vreau neaparat sa iti spun asta: eu nu sunt sofer (apropo de ce spunea Ana mai jos (apropo, il cunosc pe sotul tau! casa de piatra! 🙂 ) insa sa stii ca de multe ori ma intreb daca ala care vine din dreapta mea (de exemplu de pe o straduta laterala, m-a vazut sau ma poate vedea. Asta din pricina panourilor, masinilor parcate, uneori chiar masini mari lasate pe coltul intersectiei. Deci explicatia e plauzibila. Sigur ca asta nu il face mai putin vinovat. Din pacate, soferii romani nu sunt educati sa se uite dupa motociclete. Se uita daca vine ceva, dar cauta cu privirea o magaoaie de minimum un metru latime. Lasand la o parte categoria de nesimtiti, rauvoitori, inconstienti, etc, multi dintre soferi nu cauta in trafic motociclistii. Nu se intreaba – atunci cand se asigura – “ok, nu vine nicio masina, dar o motocicleta vine? o bicicleta vine?”.
    Multumesc de comentariu, multumiri si Anei pentru comentariu si aprecieri. Scuzati, pardon, am intarziat si am un Bucuresti incins de luat la roti.
    A! Vanessa, mi s-a intamplat mie – de mai multe ori – sa se invarta traficul si asfaltul si autobuzele din jur cu mine. Senzatia e cumplita. Din fericire, adrenalina te salveaza.
    Pe caldura asta imposibila recomand cu caldu..pardon, cu tot sufletul: hidratare maxima si aspirina (desi provoaca transpiratie, raceste corpul si va salveaza de la insolatie). Si .. RATB sau METROREX. Nu va riscati pielea din ambitie. Parafrazandu-l pe Oresti, uneori esti motociclist tocmai pentru ca stii cand sa stai cuminte.
    V-am pupat. Asfalt uscat!

  10. Sebastian

    Varianta la care greu te poti astepta:

    Mergi linistit pe banda a III-a (de langa ax), liber in fata si in spate ~ 200m (in fiecare directie).
    La un moment dat de pe o strada laterala apare un bot de masina; soferul se asigura ca din stanga nu vine nimeni pe banda I si, deoarece nu vine nimemi incepe manevra de virare catre dreapta.
    In tot acest timp tu te apropii de intersectie aplicand stilul de condus proactiv. Il vezi ca te-a vazut si ca se incadreaza pe banda I si incepi sa te relaxezi ca nu a facut stanga chiar in fata ta 🙂
    Insa… la jumatatea manevrei de virare catre dreapta… supriza! Soferul scapa volanul de sub control si ajunge fix in fata ta, rederesand in ultimul moment sa nu intre pe contrasens, nu ca sa-si corecteze trasa si sa te evite pe tine. Si toate astea corelate si cu un demaraj in tromba (probabil ca nu controla foarte bine nici pedala de acceleratie).
    Dintre prietenii mei (frana si claxonul – in ordinea aceasta) nu m-a ajutat decat frana.

    N-am avut incotro si a trebuit ca ulterior sa corectez pozitia oglinzii din stanga a masinii 😀

    Am patit-o pe Cal. Grivitei in Bucuresti, intr-un moment cu trafic linistit si lejer.

  11. Sunt de acord cu tot ce au scris toti/toate dar da-mi voie sa corectez. Ciocolata e recomandata in zile racoroase (la propriu)sau drum lung, in cazul “caderilor de calciu” sau oboseala chiar deshidratare e suficient un pahar cu calciu efervescent sau cateva fructe diferite, fac minuni (la propriu). 🙂

  12. Nu pot sa cred ca mai sunt si alti “nebuni” care se uita dupa toate pericolele in acelasi timp la o singura scanare a drumului. Asta ma bucura. Dar sa ajungi la o asemenea performanta iti trebuie multe ore de conducere, poate nu doar doua roti, merge si cu patru. Importanta e acumularea indemanarii si atentia distributiva. Conduc de 14 ani si nu am avut nici macar un singur eveniment din cauza mea (cu conserva)si au fost nu gluma. Cunosc multi mecanici si tinichigii din service-uri. Cu moto am avut atentia cat casa si ochii cat alea de Dabuleni de am reusit sa EVIT evenimente. Zicea cineva de “educarea” participantilor la trafic, a celor cu aceleasi drepturi ca si noi pe bucata de asfalt? Cu ce, ca nici cu parul nu merge, ii intra pe o ureche si ii iese pe gura cu sangele. Degeaba, nu ramane acolo. Alte metode? Claxoane puternice? Ntz. Sirene? Ilegal. Faruri cu puterea celui de la Constanta? Le scoate ochii si atunci chiar zic ca nu au vazut. Cum poti educa prostia? (nu nestiinta ci lipsa gandirii). De ce zic asta? Sunt oare singurul? Ex. Tractor cu remorca, soferul isi aminteste ca si-a uitat tigarile pe camp si intoarce bruxs. Te contrazic la faza cu claxonul, pe mine m-a salvat. A oprit la 30cm pana la linia de margine de pe bada opusa, suficient pt mine sa trec (nu am avut timp de frinare si prin cap deja imi trecea scenariul cu lasatul pe o parte si alunecat pe sub remorca) aveam 100km/h si ceva distanta de masina din spate.Daca eram cu masina cred ca saream pe camp. Tot pe acelasi drum(Cernavoda-Medgidia), pe o banda pe sens, depasit prin dreapta in curba la dreapta tocmai pentru ca nu aveam viteza si celalalt credea ca daca sunt pe motor tre sa zbor. M-a uimit tupeul si prezenta lui acolo si intr-o secunda eram pe contrasens. Norocul meu? Da, era liber pe contrasens. Norocul lui? Da, a redus viteza rapid pana a ramas mult in spate, eram hotarat sa-l opresc in trafic pentru ora de “dirigentie”(stangul) si “reflectii rutiere”(dreptul). Nu cred ca e suficient loc pentru ce am auzit si de la prieteni. Deci… Asfalt uscat si atentie marita! Daca nu ai grija de tine, nimeni nu are… Gemil, Constanta, Rromania(din pacate)2012

  13. Multumim mult pentru comentarii, intelegem tare bine oful tau si al celorlalti care trec prin aceste experiente. Speram sa nu fie cu suparare dar am inlucuit un anumit apelativ, pentru ca aici ne straduim sa pastram un ton cat mai civilizat si nu credem ca a numi pe ceilalti dupa specii din regnul animal ne ajuta in vreun fel sa fim mai buni sau sa avem mai multa grija de noi 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Claxonul prieten și frâna - înger păzitor | SlowRide - [...] am recitit articolul Inei despre scanarea traficului şi condusul proactiv. Zgâiesc ochii la tot ce e pe lângă mine.…
  2. Despre frică | SlowRide - [...] fiecare maşină urma să facă o manevră care să-mi pună viaţa în pericol. Ceva de genul ăsta… însă amplificat…
  3. Motocicliștii de sticlă | SlowRide - […] mai rău în pericol!), să fim conștienți că da, cineva se poate uita la tine prin tine, să căutăm…
  4. Se poate și fără, dar e mai bine cu | SlowRide - […] trebuie doar să îl ții să nu se îndrepte prea mult, c-o iei în direcția cealaltă. Înveți să te…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *