Despre campanii, mai mult ale altora

Despre campanii, mai mult ale altora

Plecarea Roxanei la Viena (despre care ştiţi deja de aici) mi-a ridicat la fileu un subiect care mă roade.

Despre ce este vorba. Cu vreo lună şi ceva în urmă, când începusem să răscolesc sârguincioasă internetul ca să găsesc conţinut pentru albumul foto de pe Facebook “Campaniile lor“, am avut multe surprize.

Întâia a fost să văd cât de multe exemple am gasit. Campanii bine realizate, emoţionante, uimitoare, care să-ţi trimită fiori pe şira spinării şi să îţi amintească, în fel şi chip ce şi pentru ce rişti. Povesti scurte, realiste, abordări ale accidentelor din toate unghiurile posibile.

Am rezonat în mod deosebit cu printurile realizate de cei de la Departamentul de Siguranţă Publică din Utah. <Motocicliştii nu sunt cine ştie ce limitatoare de viteză.> < Farurile pot fi înlocuite. Feţele nu. ><Se spune: “născut liber”, nu “născut nebun”>. Sunt câteva din sloganurile care mi s-au părut că merg la ţintă.

 

Departe de a mă lăsa rece au fost şi printurile francezilor din Haute-Garonne care ironizau viteza şi iluzia timpului economisit. Motocicleta l-a ajutat să câştige timp. A ajuns cu 40 de ani mai devreme, la cimitir e un exemplu cinic dar grăitor.

Dar surpriza cea mare nu a fost vreun slogan emoţionant ori vreo fotografie care să spună singură o poveste care să îţi taie răsuflarea. Nu. Ceea ce m-a lăsat cu gura căscată au fost sursele. Sursele. Am realizat cu emoţie dar şi cu frustrare că foarte multe campanii se aflau pe site-uri guvernamentale. Altfel spus, statul, prin autorităti, agenţii, primării şi alte organisme ale sale finanţate public se ocupă în mod activ, direcţionat şi asumat de promovarea siguranţei rutiere. Şi nu doar că se ocupă, dar tratează acest subiect pentru toţi cetăţenii săi dar disociat, pe căprării, pentru fiecare dintre categoriile de participanţi la trafic.

Pare lemnos? Bine. Să vedem concret, cu exemple.

Primul întâlnit în cautarile mele internetistice este Road and Maritime Services, agenţie guvernamentală australiană născută în 2011 în locul unei alte autorităţi de acelaşi profil. Pe pagina ei de internet găsim o ditai secţiunea dedicată siguranţei rutiere, mai exact Centrului de Siguranţă Rutiera din New South Wales.  De altfel, exact asa s-a născut ideea acestui articol, din uimirea cu care citeam pe un site al unei autorităţi a statului (repet şi subliniez) materiale despre sigurtanţă.  Secţiunea este organizată pe căprării, atingând atât subiecte fierbinţi ca situaţiile cu cel mai mare risc de accidente (oboseala, consumul de droguri, viteza, etc.) cât şi fiecare categorie de participanţi la trafic în parte, cu problematica şi particularităţile fiecăreia. Bine, australienii din zonă sunt atât de bine organizaţi încât au Consiliul Motocicliştilor din New South Wales, cum ar veni, un fel de AMR doar că funcţional.

Ca să nu credeţi că am o fixaţie cu Australia (deşi mi-aş dori-o ca patrie adoptivă), avansăm în plimbarea imaginară printre website-uri.

Ne oprim ceva mai aproape, la Transportul în Londra, site cu adresă guvernamentală, asociat primăriei londoneze. Avem o secţiune straşnică:  Road Users. Aici găsim pe lângă diverse probleme de trafic urban (inlcusiv aspecte ecologice) şi subdiviziunea “Siguranţă Rutieră”. Informaţiile sunt din nou puse pe căprarii, fiecare participant la trafic (şofer, biciclist, motociclist, etc) găsind aici informaţii despre proiecte care îl privesc dar şi statistici cu diversele evenimente rutiere din ultimii ani. Tot de-aici am aflat eu, motociclistă româncă, o informaţie ce mi-a dat ochii peste cap, înverzindu-mă de invidie.  Moto-poliţiştii londonezi ţin cursuri de perfecţionare cu motocicliştii şi scuteriştii locali. Ha? Asta da implicare şi metodă de a aduna bani la bugetul insituţiei.

Nici americanii nu stau prost la eforturi de informare a publicului. Am gasit informaţii foarte bine stratificate şi sistematizate pe site-uri ale insituţiilor guvernamentale din Wisconsin, Colorado, Texas dar şi pe site-ul secretarului de stat din Michigan, Ruth Johnson. Pagini web cu informaţii curpinzătoare, de la felul în care se obţine (dar şi cum se poate pierde) permisul de conducere, despre locurile unde se pot face cursuri de perfecţionare în conducerea maşinii sau a motocicletei, statistici despre accidente şi despre condiţiile cu risc crescut  de accident (oboseala, viteza, etc)

De ce v-am povestit atât de detaliat despre toate cele de mai sus? Ce m-a mânat pe mine-n luptă şi ce m-a frustrat de-a dreptul când am găsit întâmplător, repet, aceste site-uri, în documentarea mea pentru alt subiect?

Faptul că nu am găsit în România acelaşi interes, aceeaşi determinare, aceeaşi hotărâre în a promova siguranţa rutieră. Atenţie, la instiuţiile statului mă stropşesc eu acum, căci nu li se poate reproşa cluburilor moto din ţara asta că n-au făcut ce le-a stat în putinţă pentru promovarea motociclismului, a atenţiei la motociclete şi a siguranţei pe două roţi. Eu însămi am împărţit pliante, în campanii de prevenire a accidentelor, şi am participat la marşuri de sensibilizare, deci n-am cum să ignor că aceste acţiuni au avut loc. De cele mai multe ori, cluburile moto au avut girul şi sprijinul IGPR-ului şi Brigăzii de Poliţie Rutieră, în aceste acţiuni.

CISR şi DPISR

Dar eu mă plâng de lipsa de  iniţiativă a instituţiilor care se sprijină confortabil pe banul public şi în al căror statut şade grija pentru cetăţean. Săpând pe internet întru serioasă documentare pentru cele scrise aici, am aflat că avem şi noi comitete şi comiţii. Ia fiţi atenţi aici: Consiliul Interministerial pentru Siguranţă Rutieră şi Delegaţia Permanentă Interministerială pentru Siguranţă Rutieră.

Faptul în sine că am aflat de existenţa acestor insituţii doar după o riguroasă căutare spune ceva despre vizibilitatea lor dar şi despre ecoul acţiunilor desfăşurate.

Se vorbesc vorbe. Se dau explicaţii şi se iniţiză proiecte. Sunt o grămada de grupuri de lucru şi avem şi o agendă a evenimentelor. N-am avut răbdarea (şi n-am vrut să-mi risc puţina linişte pe care o mai am) să zgârm prin raportul de activitate şi prin darea de samă finaciară a numitelor instituţii. Au explicat lemnos şi academic ce au de făcut. Ce le-a ieşit din toate “liniuţele de la capăt” de aici, însă, nu spune nimeni.

Din raportul lor de activitate am aflat că în România se derulează campania “Împarte drumul”, dedicată “relaţiei” şoferi-motociclişti. Unde dracu se desfăsoară campania asta şi dacă reprezintă ea mai mult decât un flyer dintr-un document pdf eu nu ştiu să zic, deocmdată, dar dacă aflu vă spun şi vouă.

Despre informare şi siguranţă am găsit câteva vorbe destul de bine organizate aici. Apreciez faptul că site-ul poliţiei rutiere conţine ceva sfaturi şi informaţii structurate. Cam seci, dar există.

Şi, cam atât. Dacă mai sunt şi altele – vă rog, menţionaţi-le voi. Eu deocamdată trag concluzia sănătoasă că dacă vrei ceva făcut, şi făcut bine, pui mâna şi-l faci, nu te bazezi pe comitete, comiţii, direcţii si birouri.
Am zis!

Asfalt uscat s-aveţi şi ride slow.

Din pricina unor probleme tehnice, scriu aici sursele foto:

http://adsoftheworld.com/media/outdoor/utah_department_of_public_safety_motorcycle_safety_campaign_bumps
http://adsoftheworld.com/media/print/utah_department_of_public_safety_motorcycle_safety_campaign_heads
http://adsoftheworld.com/media/outdoor/utah_department_of_public_safety_motorcycle_safety_campaign_bones
http://adsoftheworld.com/media/outdoor/utah_department_of_public_safety_motorcycle_safety_campaign_bug
http://adsoftheworld.com/media/outdoor/utah_department_of_public_safety_motorcycle_safety_campaign_wind
http://adsoftheworld.com/media/outdoor/utah_department_of_public_safety_motorcycle_safety_campaign_road_rash
http://adsoftheworld.com/media/outdoor/utah_department_of_public_safety_motorcycle_safety_campaign_not_crazy
http://news.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/france-new-regional-motorcycle-safety-campaign.htm
http://news.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/france-new-regional-motorcycle-safety-campaign.htm
http://www.clujlife.com/wp/wp-content/uploads/2012/06/parte-din-trafic.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_bxKZcc9dqPY/TNQwHWuz5zI/AAAAAAAAAAg/pGQTitiRQIs/s1600/moto.bmp
http://bpr.b.politiaromana.ro/images/stories/demo/educatie/motociclistii.jpg

 

Note de documentare

http://www.aberdeenshirecommunitysafety.org.uk/
http://www.nhtsa.gov/
http://www.trafficsafetymarketing.gov/
http://tti.tamu.edu/
http://www.tfl.gov.uk/
http://www.michigan.gov/
http://www.drivesmartsurrey.org.uk/
http://www.tacsafety.com.au/jsp/homepage/home.jsp
http://www.coloradodot.info/
http://www.fema-online.eu
http://www.straight.com/article-290309/vancouver/motorcycle-safety-study-has-some-eye-openers
http://www.zeroinwisconsin.gov/TheREF/
http://www.tfl.gov.uk/corporate/projectsandschemes/roadsandpublicspaces/2293.aspx
http://www.rta.nsw.gov.au/roadsafety/motorcyclesafety/campaigns/index.html
http://www.cisr.ro/document_1452_DPISR–Organizare-si-functionare_pg_0.htm
http://www.cisr.ro/files/raport%202011.pdf
http://www.crucearosie.ro/proiecte/campania-europeana-de-siguranta-rutiera.html
http://www.cisr.ro/files/raport%202011.pdf
http://bpr.b.politiaromana.ro/index.php/educatie-rutiera/sfaturi-preventive.html

 

 

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

Brambura în concediu (II)
Iubim 2 Roți și în 2015
Mersul cu viteză NU E mers în siguranță

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *