Scrisorica a doua – pentru şoferi

Scrisorica a doua – pentru şoferi

Dragă şoferule

Îţi scriu ţie, celui care mă citeşti neîncrezător, cu o sprânceană ridicată şi o înjurătură iţită în colţul gurii. Aceluia pregătit să mă trimită la cratiţă, nu neapărat pentru că sunt femeie dar fiindcă prezenţa mea în trafic îi prelungeşte agonia spre serviciu cu fix doi metri, cât reprezint, ca lungime, pe drumurile publice. Aceluia cu sentimentul proprietăţii extins dincolo de maşina sa, până pe asfaltul pe care rulează.

Asigură-te!

Ştiu că ai mai auzit-o. Ai citit-o prin toate campaniile de siguranţă. Ţi-au repetat-o colegii mei, fraierii ăia îmbrăcaţi în extratereştrii care se coceau la semafor şi împărţeau pliante despre cum vrem noi să ajungem întregi acasă.

Iată, o mai scriu şi eu, bolduit, negru pe alb: asigură-te!.

Pentru ca eu să nu zac în spital, împachetată în ghips şi tije iar tu să nu-ţi vinzi casa ca să mă plăteşti de nouă, te rog, asigură-te. (Ştiu, îţi imaginezi că justiţia te va scoate basma curată. Posibil. Extrem de posibil. Dar nu subestima timpul liber şi încrâncenarea unui om legat în sfori, trecut în fiecare noapte prin durerile facerii şi care nu mai are nimic de pierdut. S-ar putea să te urmărească până la porţile iadului şi dincolo de ele.)

Pentru ca tu să nu porţi toată viaţa pe umeri gandul că ai omorât un om, doar fiindcă pentru o clipă ţi-a fost ţie lene, scârbă sau ai fost prea şmecher ca să caşti ochii în oglinzi.

Înainte de a schimba banda – asigură-te.
Înainte de a ocoli groapa pe care nemernicii ăia de la primărie n-o astupă niciodată –  asigură-te.
Înainte de a ieşi de pe o stradă laterală, cu trei sferturi din maşină – asigură-te.
Înainte de a face dreapta, de pe banda a doua – asigură-te.
Înainte de a întoarce – asigură-te din ambele sensuri.

Şi asigurându-te, nu te uita doar după camioane care fiind mai mari nu ar avea nicio strângere de inimă să te strivească. Ştiu că instructorul tău nu şi-a bătut capul să îţi explice, dar crede-mă: nu este sub demnitatea ta să dai prioritate unei motociclete. Este doar un exerciţiu de respectare a legii.

Uită-te de două ori. Nu fiindcă nu vezi bine, dar fiindcă înca nu  eşti obişnuit să mă cauţi în trafic. Încă nu ştii să mă observi. Pentru că până acum nu ţi-a păsat.
Dar, decât să mă loveşti şi să îmi spui apoi, „nu te-am văzut” mai bine asigură-te. De două ori.

Dragă şoferule,

Doar fiindcă tu nu încapi pe jumătatea de bandă lăsată liberă de confraţii tăi care parchează aiurea, nu înseamnă că eu nu am loc. Da, da, motocicletele pot circula pe banda întâia. Şi o fac, de cele  mai multe ori.

Aşa că, atunci când vrei să faci dreapta, de pe banda a doua, asigură-te!

Când ieşi dintr-o stradă laterală, nu-ţi scoate trei sferturi din maşină în drum. Ieşi încet, nu te înfige  în marginea benzii a doua de parcă ai vrea să ne sperii pe toţi, năpârcile care îţi aglomerăm drumul.
Facem un târg: eu te înţeleg că trebuie să vezi ce vine iar tu ţii minte că eu circul pe banda întâia. Aşa că: tu ieşi încet în drumul cu prioritate, până vezi ce vine, iar eu claxonez şi – dacă pot – te feresc. Dacă facem aşa, tu scapi de dosar penal şi de cheltuielile cu reparatul meu, al motocicletei mele şi al maşinii tale iar eu scap de durere şi de obligaţia morala de a te urmări până în mormânt. Câştigăm amândoi, ce zici?

Dragă şoferule,

Dacă într-un sens giratoriu, ai alunecat de pe-o bandă pe alta, înseamnă că ai intrat mult prea tare în curbă. Sunt sigură că doar motive mărunte te-au împiedicat să câştigi campionatul naţional de drift, dar până înveţi să îţi ţii maşina pe o singură bandă, nu vrei totuşi să mergi mai încet? Altfel o să dai peste mine şi o să te scuzi stupid că „ai pierdut controlul volanului”. Zau, e un motiv cam cretin să mor, nu crezi?!

Dragă şoferule,

Dungile alea albe de pe şosea nu sunt orientative. Ideea este să mergi între ele, nu peste ele. Şi – îţi spun sigur – până şi SUV-urile încap între marcajele alea. Îţi garantez. În loc să te mândreşti cu… hmm… în fine, nişte trăsături urâte de caracter, mai bine impresionează-mă cu dexteritatea şi eleganţa cu care îţi păstrezi banda. (pst! Îţi vând un pont: e mai grea chestia asta cu o singură bandă. Poţi să te lauzi cu ea când îţi iese. De mers în două luntrii, cum spune vorba, poate oricine.)

Dragă şoferule:

Semnalizează! N-o să fiu ironică şi nu am să-ţi spun că nu uzezi semnalele, dacă le foloseşti zilnic. Şi nici nu arzi becurile. Şi nici nu se strică. Semnalizează.
Ca să îţi înţeleg intenţiile. Ca să fim civilizaţi unul faţă de celălalt. Ca să pot să te las să intri în faţa mea, pe bandă. Şi nu peste mine. Că iar mă dobori şi iei pâinea de la gura copilaşilor tăi ca să mă plăteşti de nouă.

Dragă şoferule,
Eşti responsabil de tot ce se întâmplă în maşina ta. Nu îţi lăsa pasagerii să coboare aiurea, deschizând portiera în faţa mea. Că îţi rup şi uşa, îmi rup şi eu piciorul plus clavicula, iar cheltuielile nici măcar pasagerul tău nu le plăteşte. Sunt ale tale toate. Le-ai câştigat prin neatenţie. Aşa-i că e mai ieftin să te asiguri?

Dragă şoferule,
Nu-ţi mai scutura scrumiera pe geam. Lăsând la o parte faptul că îmi pui tot scrumul pe pantaloni (sau, dacă eşti mai talentat, mi-l arunci în ochi), gestul este absolut mizerabil. Ar trebui să îţi fie ruşine de tine. Ruşine să mai priveşti în jurul tău. Cocina în care trăieşti este întru totul opera ta, a ţigărilor şi-a seminţelor tale.

Dragă şoferule, 
Sunt sigură că sistemul audio din maşina ta este de ultimă generaţie şi costă cât trei salarii pe profesor, dar nu da volumul ca la nuntă. N-are nicio importanţă dacă asculţi tradiţionala manea dâmboviţeană sau Brahms. În continuare este de prost gust să te-audă tot cartierul, dar mai important este că tu nu vei auzi nimic din ce se petrece în jur: claxonul meu care te atenţionează că dai peste mine sau ambulanţa care îmi duce un prieten la spital, fiindcă cine ştie cine n-a zgâit ochii pe unde merge. Nu zic nimic de maşinile de pompieri: instinctul tău de supravieţuire te va feri de ele şi dacă nu le auzi.

Dragă şoferule,
Încearcă să înţelegi că nu îţi cer să mă protejezi. Nu îţi cer să ai grijă de mine. Îţi pretind – întâi de toate – să respecţi regulile. Nu e treaba ta să mă aduci în siguranţă acasă, e adevărat. Dar mi-ar fi mult mai simplu să ajung la familia mea dacă nu ai încerca să-mi frângi gâtul.

Dragă şoferule, 
Înţeleg că tu te simţi în siguranţă, orice ai face, datorită caroseriei. Că de aceea îţi permiţi să alergi noaptea, pe bulevarde neluminate ori pe străduţe îngustate de maşini parcate, să nu încetineşti la treceri de pietoni mascate de dube oprite iresponsabil. Îţi permiţi fiindcă orice ar fi, orice s-ar întâmpla, tu nu te loveşti.
Pe mine, însă, dragă şoferule, orice greşeală mă poate costa. Orice greşeală a mea, orice groapă luată prost, orice frână burscă din pricina vreunui câine iesit de aiurea sau a unui copil apărut de nicăieri. Orice greşeală a ta mă costă pe mine, dragă şoferule. Mă doare pe mine. La propriu. Tu îţi spui – eh, m-am tamponat, aia e!. Eu spun clavicula.  Glezna. Braţul. Genunchiul. Splina.
Iată de ce te rog să mergi mai încet. Să te gândeşti şi la ceilalţi. Chiar te ţine conştiinţa să omori un om?

Dragă şoferule, n-avem încotro. Sunt aceleaşi străzi. Nici ale mele, nici ale tale. Sunt unii care cred că trebuie să ne batem pe ele. Că exista un trofeu în fiecare  metru de asfalt, în fiecare oglindă ruptă sau fiecare carenă spartă pe motiv de prioritate de gabarit. Eu cred că putem învăţa că suntem diferiţi. Şi ne putem respecta.
Sunt mulţi dintre voi care au înţeles toate cele de mai sus cu mult înainte să le scriu eu. Le mulţumesc. Pentru că sunt normali, pentru că sunt civilizaţi, pentru că au înţeles că strada nu este un câmp de luptă.
Eu am sfârşit cu reproşurile. Voi.. mai aveţi ceva a spune?

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

Să prind sau nu verdele?
#MyDanube - Rugăciune
Din Iubire de 2 Roți

28 comments

  1. Andrei C

    Fara nici o suparare: Bun, esti fragila (legal, esti obligata sa porti doar casca). Conduci un vehicul care e mult mai greu de controlat (poti sa cazi si numai daca franezi gresit) mai neiertator (gropi, sine, capace de canalizare, nisip) si mai greu de observat in trafic. Cu toate asta mergi mai repede decat mine, accelerezi mai repede ca mine si ai impresia ca incapi in locuri in care e posibil sa nu incapi – ca sa nu mai vorbim daca e legal sau nu (pe banda pe care sunt si eu). Nu vezi nici o problema in asta?

  2. As vedea. Daca ar fi adevarat ca:
    – merg mai repede decat tine (tu soferul cu care vorbeam in artiocol, nu tu – Andrei), si peste norma legala (pot sa merg mai repede decat tine fiindca tu mergi cu 30, cautand din ochi loc de parcare, fara semnal dreapta pus, de exemplu).
    – accelerez mai repede decat tine in conditii nefavorabile, neprielnice sau riscante. Ca accelerez mai repede, plecand prima de la semafor (chestiune care nu tine atat de viteza cat de rapiditatea reactiilor) nu vad de ce ar fi o problema.
    – ma bag unde n-am loc (si daca o fac, e vina mea cata vreme nu zbier la altu sa se volatilizeze fiindca n-am eu simtul masurii). ca merg pe banda intai, partial blocata de masini parcate nu inseamna ca nu am loc, si nici nu e ilegal: caci e banda de circulatie, nu parcare publica. E insa o problema cu soferii care nu se asigura din dreapta, pentru banda 1 (ei mergand pe a doua) fiindca nu se gandesc ca daca ei nu incap pe-acolo, altul poate merge.

    Multumesc de vizita si de raspuns. 🙂 Si nu, n-a fost cu suparare.

    (nu apar orice posesor de doua roti. despre zmeii motorizati am vorbit in scrisorica intai: http://www.slowride.ro/2012/07/12/scrisorica-intai-pentru-motociclisti/).

  3. Andrei C

    Stiu scrisorica dar…cam care crezi ca e raportul intre soferi indisciplinati / nr total soferi şi rideri indisciplinati / nr total rideri?

  4. Eu nu am o astfel de statistica. Daca ai cifre oficiale, din surse serioase, sunt mai mult decat curioasa sa le cunosc.
    Dar nu ma bazez pe observatia intamplatoare. Cred ca soferii au tentinta de a tine minte ca i-au depasit 3 vitezomani isterici, dar sa nu stie exact cu cati alti motociclisti care mergeau corect s-a intalnit.
    Asa cum si eu pot sa ajung la munca spunand ca au innebunit soferii, fiindca era sa dea vreo 3 peste mine neasigurandu-se, dar fara sa pun la socoteala cele alte cateva sute cu care am impartit bulevardele, de la plecarea de acasa si pana la sosire.

  5. Asa e, generalizarile nu sunt bune la nimic, si cred ca nimeni n-ar avea de ce sa faca o statistica. In schimb, daca fiecare ar avea mai multa grija, atunci numarul de ambele parti ar scadea… Eu din perspectiva asta privesc lucrurile, chiar daca e putin idealist.

  6. Andrei C

    Eu te intrebam care e feelingul tau, fara sa ne ascundem dupa deget – ce vezi in trafic in fiecare zi.

    Prea bine, suntem toti la fel de disciplinati / indisciplinati…

  7. Va cer doar o parere despre acest individ http://www.youtube.com/watch?v=owXV_0qZ9iY ….. nu e video-ul meu asadar nu poate fi considerat spam. Astept pareri ….

  8. Nu poti trage o concluzie numai din ce vezi in trafic. Poate pe traseul casa-serviciu-casa, vezi in fiecare zi acelasi motociclist bezmetic, tarzan de bucuresti care incomodeaza atat conducatorii autovehiculelor pe patru roti, cat si pe cei pe doua roti. Asta nu inseamna ca intr-o saptamana am ajuns la concluzia ca sunt cinci motociclist bezmetici… Mai putem privi si din alt punc de vedere: Probabil, din punctul tau de vedere (conducator al unui autovehicul pe patru roti), gasesti deranjant faptul ca un motociclist se baga printre coloanele oprite la semafor fara sa claxoneze sau sa tureze motorul sa-i faceti loc. Pur si simplu, in timp ce voi sunteti blocati unul in spatele celuilalt, motociclistul are spatiul necesar sa treaca printre voi si sa ajunga primul la semafor. Sunt foarte multi soferi care gasesc pana si asta extrem de deranjant. Sunt foarte multe aspect si puncte de vedere. Atata timp cat tu (conducator auto pe patru roti) circuli pe banda intre cele doua marcaje si nu incalecat intre benzi, circuli cu viteza traficului fara a schimba benzile haotic doar pentru a castiga 2m in coloana de la semafor, arunci un ochi un pic mai atent de fiecare data cand schimbi banda sau directia de mers, veiavea timp sa vezi motociclistul de langa tine. In acelasi timp, daca motociclistul respecta si el legile rutiere, in mers circula pe banda si nu intre benzi, circula cu viteza traficului, atunci si el ar avea timp sa iti observe tie intentiile de a schimba banda sau directia de mers. De ambele parti ale baricadei exista “Tarzani”. Dar pana sa aratam cu degetul si sa aruncam cu pietre, sa vedem ce se intampla la noi in curte si sa incercam, om cu om, sofer cu sofer, motociclsit cu motociclist, sa facem ca deplasarea pe drumurile publice sa fie cat mai putin stresanta.

  9. Andrei, iti raspund sincer ca nu am nici macar o “statistica emotionala”, ca sa zic asa. Nicio banuiala bazata pe experienta. Poate pentru ca am incercat sa nu generalizez, sa nu fac “tabere”.
    Pot sa iti spun altceva. Ca eu cred (subliniez: cred, nu sunt sociolog, nu am sustinut interviuri) ca motociclistii sunt mai prevazatori si mai atenti la ce se intampla in jur, exact din motivul vulnerabilitatii lor. cand stii ca orice greseala (a ta sau a altcuiva) iti cauzeaza, te doare pe tine (la propriu, nu doar metaforic, la buzunar), inveti sa te feresti.
    Mai cred ca soferii devin incet-incet mai relaxati, cu un mai dezvoltat sentiment al sigurantei si cu mai putina grija la implicatiile pe care le poate avea un accident, o tamponare pentru ceilalti. Repet, este o banuiala, o concluzie bazata pe logica, pe felul in care cred eu ca evolueaza mintea umana, nu pe date sau statistici de orice fel.

  10. Andrei C

    Dupa aceeasi logica si eu pot sa trec pe rosu daca ma asigur temeinic. Doar “am loc”. Logica “pai doar nu mi-am luat motocicleta ca sa stau la coada” e similara cu “doar nu am 150 de cai ca sa merg cu 50km/h”. Unde se termina legalitatea?

    Eu daca circul pe banda mea tot nu am certitudinea ca sunt singur pe ea. Si inteleg ca eu cu masina trebuie sa circul cu viteza traficului dar motociclistul nu?

    Nu ma bazez pe ce vad in fiecare zi pe un anumit tronson ci pe ce vad in general. Povestiti-mi va rog cum e cu numerele indoite…

  11. Nu vad similitudinea de logica.

    Fa diferenta dintre coloane oprite la semafor si coloane in mers. Cum te pot incomoda, cum iti pot pune viata sau siguranta in pericol, daca merg pe langa tine, sofer, in timp ce tu stai?

    De unde ai inteles ca tu “cu masina trebuie sa circul cu viteza traficului dar motociclistul nu?” . Nu a spus nimeni ca motociclistul are un mot in frunte si drepturi in plus.

    Andrei, ce vezi tu in general? Chiar sunt curioasa (nu, nu e o ironie).

    Nu pot sa iti povestesc despre numerele indoite. Sunt o tampenie absoluta, menita sa ii elimine vreunui tarzan frica de a raspunde legal pentru prostiile facute.
    (ai sa razi, dar exista o posibilitate de 0.1% ca numarul sa se fi indoit accidental, pe drum. Eu am patit-o, din pricina gropilor :)). Am mentionat asta nu ca sa complic discutia, ci ca exemplu ca nu totul e asa cum ne pare. Ca exista – poate – si o alta explicatie pentru ceea ce vedem).

  12. Salut, incefc sa intervin si eu in discutie si sa aduc anumite argumente.
    CIVILIZATIA – nu a ajuns inca in romania.
    locuiesc de ceva vreme in frankfurt am main si va pot spune ca aici exista respect in trafic. soferii sunt extrem de atenti iar motociclistii circula in localitate regulamentar, uneori depasesc si ei viteza cu 10-15km/h, insa nu bagi de seama.
    problema eu cred ca se afla undeva la mijloc, adica la organele de politie.
    daca soferul care nu semnalizeaza, sau nu se asigura la schimbarea ORICAREI directii, ar primii cam sa zicem 5.000 ron amenda, eu va garantez ca maine toti ar circula regulamentar.
    daca motociclistul ar depasii pe linie continua sau viteza….ar primi aceeasi amenda….iara ar merge toti linistiti.
    insa la noi la romani…..totul merge cu spaga, cu numere intoarse, fara numere (ma refer la mototcclisti), cu geamurii fumurii, muzica de 300watt ca sa fii sigur ca nu auzi nimic, nici salvare nici pompieri …ca de politie nu mai ai teama…..cu cauciucuri uzate, fara ITP sau cu masina in stadiu de degradare avansat.

    asa cum spunea si Alexa, nu incerc sa formez doua tabere sau sa incep un razboi ci incerc intai sa ma civilizez pe mine si apoi usor, usor sa incerc sa aduc la cunostinta celorlalti participanti la trafic ca si eu am dreptul sa circul pe drumurile publice, ca si eu platesc taxe si asigurare si eu am numar de inmatriculare…etc.

    mi-a oferit Dumnezeu sansa sa cam vad toata lumea….de la tarifa, pana la cercul polar…..si va pot spune ca doar la noi in romania , soferii nu au respect pentru motociclisti.
    exemple:
    FRANTA – daca un sofer te vede ca esti in spatele lui pe un drum national cu o banda pe sens, este in stare sa iasa de pe drum , pentru a-ti facilita trecerea.
    ITALIA – soferii sunt parte comuna cu motociclistii, opresc la semafor cu 3-4 m inainte de stalp pentru a permite motociclistilor sa treaca printre ei si sa ajunga in fata, in poll position (sper ca am scris corect)
    ELVETIA – toti soferii merg regulamentar, relaxati si de motociclistii pot spune ca sunt in numar foarte ridicat si cu toate astea NU AM VAZUT UN ACCIDENT.

    in concluzie pana nu ne civilizam pe noi insine nu trebuie sa cerem celorlalti participanti la trafic respect.

    este drept ca nu schimbam noi romania in 1 an, dar cu perseverenta…..vom infrange.

  13. Si daca ar fi mai multi motociclisti indisciplinati asta iti da tie dreptul sa nu te asiguri sau sa nu fi mai bun decat ei?
    Asta iti da tie dreptul de a nu putea sa ii acorzi copilului tau o viata normala pentru ca ai dosar penal si platesti spitalizari?
    Vrei sa demonstrezi ca esti mai prost decat prostu?
    Nu inteleg argumentele astea idioate… sunt mai multi aia … hai sa aratam cu degetul.
    Daca aia sunt multi si prosti asta inseamana ca si eu pot fi cu ei? Ce e frate in capul tau? COME ON!! Parca ai avea 10 ani!

  14. Ai dreptate, acelas lucru am vazut si eu in tarile mentionate de tine. As mai putea adauga Grecia si Bulgaria(aici cu cateva mici exceptii – probabil erau romani).
    Romanii sunt invidiosi. Daca tu ai posibilitatea sa mergi mai in fata, el de-al’dracu nu te lasa sa treci… doar pt ca nu paote si el, iar daca el nu poate tu de ce sa poti? Din pacata asta e mentalitatea generala.
    Am condus destul de mult si masina si motocicleta, si pot intelege frustratia unor soferi in traficul Bucurestean (de exemplu), dar supararea asta nu se justifica prin sicanarea unui motocilist in trafic – dovada pura de inconstienta.

  15. Felicitari pentru articol!

  16. Gabriela Tasca

    Alexa, draga mea…JOS PALARIA…sau casca, cum preferi…eu port in generel palarii…Eu sunt sofer, de masina…in Bucuresti in majoritatea timpului si iti dau dreptate…decat sa pateasca cineva, ceva din cauza mea sau nu, in preajma mea…prefer sa ma feresc de motoare…va fac loc si la semafor si atunci cand va zaresc in spatele meu, venind…dar am si o mare rugaminte…protejati-va si voi mai bine…pentru linistea tuturor… Iar in legatura cu problema cealalta:”dar si ei fac…” eu mor de oftica cand aud…ce daca eu am furat si aia din -nainte au furat// ce daca arunc pe jos, nici primaria nu face curat….etc… Asfalt uscat, iti doresc.Cu sinceritate.

  17. Andrei C.

    Ha ha, da, asa se indoaie, accidental, la 90 de grade fix pe mijloc. Sa fim seriosi…dar vad ca nu vrei sa fim. Nu mi-e clar daca e trolling pentru a aduna comentarii la “noua comunitate” sau tu crezi sincer ca majoritatea riderilor sunt oameni corecti care merg legal. Argumentele “cu ce te incomodez?” chiar nu isi au locul. Nici eu nu incomodez pe nimeni daca trec pe rosu la 3 noaptea si totusi nu o fac.

    Ti-am zis ce vad mai devreme. Oameni calare pe un vehicul mai nesigur si mai periculos decat masinile mergand mai tare si mai dezordonat decat masinile pentru ca “pot” si “au loc”.

    Si ajunge ca prea am dezbatut. Fiecare intelege ce vrea.

  18. Andrei, sa stii ca sunt extrem de serioasa. Altfel nu mi-as fi asumat proiectul asta.
    Despre indoit numar, am spus deja: cei care o fac sunt niste… ar trebui amendati ca la lege. de mai multe ori, pana le trec fluturii din cap.
    Ce ti-am povestit cu numarul meu chiar s-a intamplat. Nu era la 90 de grade. Era valurit si vai steaua lui. Am rezolvat problema din suspensii (ca sa nu se mai lase, la gropi, si sa lovesc cu numarul in roata).
    Nu, nu sunt genul care merge sau care si-a dorit vreodata sa mearga cu numarul ascuns.

    Ok. Ai spus ce vezi. Cred ca este o parere preconceputa de care suntem si “noi” vinovati (pun in ghilimele, pentru ca ne definesti pe toti, la gramada. si atunci, imi asum aceasta gramada, acest grup de care apartin).

    Eu nu cred ca fac ceva gresit depasind masinile oprite, repet si bolduiesc oprite la semafor. Probabil ca, din punctul asta, nu vom mai evolua cu discutia. Tu esti convins ca eu trebuie sa raman in coloana, eu cred ca am voie sa depasesc, si ca nu gresesc facand asta. Legea, de altfel, nu este deloc limpede in privinta asta, cata vreme nu intru pe contrasens pentru depasire (ceea ce nu fac).

    Multumesc pentru comentarii. Te astept oricand, daca mai ai ceva de spus.
    Chiar cred ca putem invata unuii de la ceilalti, atat noi intre noi, ca motociclisti, cat si motociclistii de la soferi si viceversa.

  19. Pfoa! Mi se urca sangele la cap la argumente d-astea cu “dar si altii”. Si la aia care se dau de ceasul mortii cu ce curatenie e in strainatate, dar la ei acasa arunca pe jos tot ce nu le mai trebuie.
    Incerc (incercam?) sa ne protejam mai bine. Niciunul nu are interesul sa isi rupa vreun os. Desi avem si noi inconstientii nostri, categoric.
    Unul din motivele pentru care am scris materialul asta (caruia ii vor urma si altele, poate mai putin.. inversunate) este ca sper sa ajung si la soferi, din doua motive:
    1. sa ii ajut sa constientizeze ca noi suntem altfel (din punct de vedere al dinamicii, vulnerabilitatii, etc. nu ca am avea vreun drept in plus); sa inteleaga cum gandim, de ce ne ferim etc.
    2. sa inteleg cum gandesc soferii, cand ma vad si cand nu ma vad, cum le este mai confortabil. etc. nu sunt sofer. stiu cate ceva despre cum e la volan, dar nu am fost in locul tau niciodata. sunt sigura ca si eu fac greseli din necunoastere. daca aflu mai multe, poate gresesc mai putin. si cresc sansele ca eu sa ajung intreaga acasa, si calma si neinjurata. Si tu la fel. 🙂

    Multumesc de vizita.

  20. Gabriela Tasca

    Cu mult drag, sincer. Am prieteni, cu motoare-mai mari sau mai mici… De aceea nu vreau nici macar sa ma gandesc ca ar putea cineva patii ceva rau, prin preajma mea…Astazi am trecut pasul Tihuta si ieri Oituz, impreuna cu familia, impreuna in concediu, si am intalnit multe motoare…unele periculos de rapide…dar a fost bine…imi sunt dragi,chiar daca ma mai sperii cateodata de ei…Asfalt uscat!! P.S. Am observat ca sunteti mai “vizibili” daca umblati cu farul din fata aprins, cred ca si cu “faza lunga”(nu stiu daca motoarele au asa ceva).

  21. Nu doar ca avem, dar legea ne obliga sa circulam in premanenta cu luminile de intalnire (faza scurta) aprinse.
    Cei mai multi dintre noi (inclusiv eu)aleg sa mearga ziua cu faza lunga, considerand-o mai vizibila.
    Dealtfel, la multe motociclete farul se porneste automat atunci cand pui contactul, neavand posibilitatea sa il stingi (tocmai pentru a se elimina riscul ca pilotul sa uite sa isi porneasca “becul”).

    Sa ai si tu asfalt uscat si fara incidente!

  22. Foarte bun articolul Alexa, si este intr-adevar o problema majora in traficul nostru. Eu cred ca in mare parte ea se datoreaza nesimtirii cronice de care suferim (a se observa ca am scris suferim, pentru ca nu e nimeni perfect), si cei dintr-o tabara si cei din cealalta. Ca sofer nici mie nu-mi place cand motociclistii care trec razant pe langa mine tureaza motorul la geamul meu (sunt foarte terifianti in unghiul mort)sa le fac loc pentru ca ei considera ca trebuie sa ma dau la o parte special pentru ei. Ca motociclist m-am lovit (uneori la propriu) si eu de toate problemele pe care le-ai enumerat tu mai sus si cred in continuare ca majoritatea pleaca de la nesimtire si foarte putin din neatentie. De asemenea am observat ca foarte multi soferi conduc incrancenati, foarte incordati si constipati, de parca le tine cineva pistolul la tampla cand conduc, si automat cand vad un motociclist ca trece pe langa ei la semafor frustrarea acumulata refuleaza. Important, cred eu, este sa ne punem si in situatia celuilalt participant la trafic, si poate asa vom invata cum sa ne ferim de accidente care pot transforma un drum banal intr-o tragedie care sa-i distruga viata si unuia si celuilalt.

  23. Dragă motociclistule,
    Îţi scriu ţie, celui care mă citeşti neîncrezător, cu o sprânceană ridicată şi o înjurătură iţită în colţul gurii.
    ASIGURA-TE !!!

    Asigura-te ca nu ai o viteza prea mare cand circuli pe drumurile publice deoarece eu ca sofer in momentul in care ma uit in oglinda pot sa nu vad nimic tu fiind la sute de m departare ,iar pana in momentul in care intru in depasire sau efectuez un viraj sa ma trezesc tine sub roti.

    Asigura-te ca esti civilizat in trafic si nu te strecori printre masini la semafor rupand oglinzi …

    Asigura-te ca porti casca si costum nu pantaloni scurti si slapi…

    Asigura-te!!!!!!!! … si nu mai arunca cu noroi 🙂

    Sper sa nu mi-o iei in nume de rau pentru aceste randuri…

  24. Cum sa o luam in nume de rau? Ai citit prima scrisorica, adresata tot de noi motociclistului?

  25. Nu !? Exista ?

  26. 🙂 ok ,atunci imi retrag cuvintele spuse mai sus…

  27. Nu ai de ce sa le retragi. Ele se potrivesc unora dintre motociclisti asa cum scrisorica a doua vine manusa peste comportamentul pe patru roti al unora dintre concetatenii nostri.