Cum poţi să reduci cu 30% accidentele moto în rândul tinerilor

Cum poţi să reduci cu 30% accidentele moto în rândul tinerilor

Pornind de la strămoşescul principiu “vara nu-i ca iarna”, pot să mai adaug o zicală: “Austria nu-i ca România.”. Da, ştiu că ştii, nici nu poate fi la fel, suntem două ţări diferite din… prea multe puncte de vedere. Se pot găsi bune şi rele de ambele părţi dar hai să rămânem în sfera motociclismului şi să vedem ce am aflat noi de la cei care nu numai că au avut bafta să se nască în alt sistem, dar au mai multă experienţă şi o legislaţie făcută cu cap. O experienţă care ar putea să ne fie un model, că de aceea ne-am dus să punem întrebări şi să aflăm mai multe.

După cea mai cumplită rătăceală din viaţa mea (ai toată epopeea în poveştile Inei de aici), după ce era să ratăm o primă întâlnire în Viena, după ce mi-am pierduto-furat telefonul, după două beri mari care m-au calmat şi un somn odihnitor, am pornit în zori de zi către centrul de training al ÖAMTC. Vă aduceţi aminte de aventura cu pana de cauciuc a Inei? Ei, bine, da, despre ei e vorba, un fel de ACR care poate veni să te scoata din necaz. Dar nu e doar atât. La ÖAMTC se fac cursuri de perfecţionare, atât pentru motociclişti cât şi pentru automobilişti. Asta poate să nu sune chiar senzaţional, aşa cum poate că, într-o ţară normală n-aş leşina văzând cum arată pistele pe care se fac antrenamentele. Să zicem că ar trebui să mi se pară firesc, un normal spre care ar trebui să tindă orice ţară, inclusiv România, dacă îmi dai voie să fiu optimistă. Şi totuşi, ceea ce mi s-a părut cu adevărat senzaţional, şi abia aşteptam să îl împărtăşesc, este că aceste cursuri de perfecţionare sunt OBLIGATORII!

Dar hai să aflăm mai multe detalii de la Georg Scheiblauer – Motorcycle Chief Instructor ÖAMTC Road Technical Center Teesdorf

Nu voi transcrie toată discuţia, voi selecta doar cele mai importante răspunsuri, pe care le voi completa şi cu alte detalii interesante, la final.

Georg Scheiblauer:

ÖAMTC are 9 şcoli în întreaga Austrie. Aici suntem în primul şi cel mai mare centru, cu o suprafaţă de aproximativ 35.000 metri pătraţi şi trasee diferite de antrenament pentru maşini, cu suprafeţe anulecoase sau cu posibilitatea de a măsura viteza, etc.

Noi nu suntem o şcoala de şoferi, nu-ţi poţi obíne carnetul aici, organizăm doar cursuri de perfecţíonare pentru cei care au deja carnet. Oamenii vin aici şi vor să înveţe ceva mai mult despre cum să conduci o maşină, mai ales în situaţii de urgenţă. Ceea ce facem cu ei sunt: opririle de urgenţă, evitarea de obstacole, subvirare, supravirare, acvaplanare, aspecte de genul acesta. Asta se întâmplă în terenul pe care îl vedeţi acolo, special pentru autoturisme.

“Motocicliştii care nu se simt în siguranţă nu se mai distrează atunci când merg pe motocicletă”

Celaltă parte a poligonului este doar pentru motociclişti, unde avem un asfalt special, cu o aderenţă mare, în aşa fel încât putem face antrenamente chiar şi atunci când e ud sau plouă. Motocicliştii care vin aici o fac pentru a se perfecţiona. Avem mai multe tipuri de antrenamente şi cursuri. Unul este axat mai mult pe siguranţă, celelalte sunt mai sportive. Amândouă abordările sunt importante, chiar şi pentru cei care merg doar pe stradă, asta pentru că majoritatea accidentelor au loc pentru că motocicliştii fac greşeli, mai ales la curbe şi la frânări, frânări de urgenţă, atunci când blochează roţile şamd.

Avem aşadar două tipuri de cursuri, pentru siguranţă şi pentru sportivi, dar tehnicile sportive sunt incluse şi în cursurile care adresează siguranţa, iar aspectele legate de siguranţă sunt acoperite şi de cursurile sportive. Nu poţi vorbi de una fără cealaltă.

Noi trebuie să vindem aceste cursuri, să facem bani din ele, aşa că o parte dintre motociclişti sunt atinşi de argumentul siguranţei, pentru că motocicliştii care nu se simt în siguranţă nu se mai distrează atunci când merg pe motocicletă. Asta e faza, toată lumea vrea să se simtă bine, să se distreze atunci când conduce. Atunci când ajungi în zone cu multe viraje, prin munţi, dacă nu te simţi confortabil nu-ţi place. De aceea vin la cursuri, vor să se simtă mai siguri pe ei, ca apoi să se distreze. 

Sistemul de cursuri pe faze, unic în Austria, Luxemburg şi Norvegia – cu 30% mai puţine accidente

În Austria există un sistem aparte, întâlnit doar în Austria, Luxemburg şi Norvegia. Poţi să conduci un moped de la vârsta de 15 ani, iar motocicleta doar de la 18. Valabil anul acesta, la anul va fi puţin diferit, conform noilor reglementări UE. Dar, ceea ce este special în Austria, atât pentru motociclete cât şi pentru maşini, e că faci şcoala de şoferi, 20 de ore cu profesor, din care doar vreo 3-4 ore în poligon, restul în trafic, dai examenul şi obţii carnetul. În aproape toate ţările asta e tot, în marea majoritate pentru tot restul vieţii. În Austria există acest sistem pe mai multe faze, care funcţionează astfel: obţii carnetul apoi, undeva între 3 şi 9 luni, trebuie să vii aici pentru a face un curs, obligatoriu pentru toată lumea. Nu trebuie să alegi neapărat la ÖAMTC. Noi avem aproape 50% din piaţă dar mai există un alt club auto mai mic şi unele şcoli mai oferă asta, în cazul în care îndeplinesc anumite condiţii (au nevoie de spaţiu). În cadrul cursului trebuie să exersezi frânări de urgenţă la viteze mai mari de 50 km/h, să eviţi obstacole cu o anumită viteză şi diverse exerciţii în curbe. Cel mai bun spaţiu pentru aceste cursuri e aici şi pot spune că avem şi cei mai buni traineri. Sunt motociclişti care ştiu ce fac, mulţi dintre ei vin din motosport, tehnicile de pilotaj sunt foarte importante. Asta este special în Austria, faptul că trebuie să vină la aceste cursuri. Cursul durează 6 ore, totul într-o singură zi. Mai sunt necesare 2 ore cu un psiholog care discută cu grupul, după curs, toate pericolele care au de a face cu motociclismul. Acelaşi lucru se întâmplă şi pentru şoferii de automobile.

De când am implementat acest sistem, în 2003, am avut cu 30% mai puţine accidente în rândul tinerilor, între 18 şi 24 de ani. Nu ştiu cum e la voi în ţară, dar în Austria cei mai periculoşi şoferi sunt cei cuprinşi în acest interval de vârstă, au cele mai multe accidente. Acesta este motivul pentru care Austria a impus acest curs. Dincolo de Luxemburg şi Norvegia, Germania are de gând să adopte sistemul educaţional în faze. Problema este că în şcolile de şoferi nu se învaţă pentru a conduce în trafic, se învaţă pentru examen. Se fac anumite exerciţii necesare examenului, dar nu suficiente pentru şosea. La cursurile noastre nu se dă niciun examen, trebuie doar să participi, o zi plină, cursuri şi psiholog. Nu se pot separa.

Suntem conectaţi cu computerul de la minister şi, oată ce ai ajuns aici, completăm datele tale şi gata, asta e tot. Dacă nu vii în intervalul de timp obligatoriu ţi se ridică carnetul. În mod normal mai ai 4 luni după ce primeşti o scrisoare de avertizare de la minister, în care ţi se atrage atenţia că nu ai participat la curs, dar dacă tot nu o faci ţi se anulează carnetul. Există un procent de aproximativ 15% de şoferi care aşteaptă prea mult. De exemplu, în cazul motocicliştilor, dacă aşteaptă prea mult şi vine iarna sau zăpada, ajung să piardă carnetul.

Cursul costă aproximativ 180 de euro.

Cum s-a ajuns la acest sistem

Austria stătea foarte rău în statisticile accidentelor. Există bineînţeles mai multe explicaţii. Unul dintre ele este relieful Austriei, nu vorbim despre o ţară plată, ca Olanda de exemplu. Sunt munţi, multe curbe, experienţa de condus e complet diferită. Ministerul a trebuit să facă ceva, aşa că a luat ce era mai bun din exemplele altor ţări. ÖAMTC este un club privat, foarte puternic în Austria, aşa că statul nu a fost nevoit să investească în construcţia unor centre noi. A fost o decizie bună atât pentru noi cât şi pentru siguranţa şoselelor.

Acum 10 ani era pe dos. 2/3 din accidentele motocicliştilor erau fără implicarea altor participanţi la trafic.

Acum câţiva ani toată presa trata motocicliştii ca pe acei nebuni care mor în accidente, dar nimeni nu făcea nimic legat de asta. Vedeai fotografii cu motociclişti care nu au mai putut controla motorul, au intrat în copaci şamd. Acum aproape 2/3 din accidente au loc prin coliziunea cu alte vehicule, fiind în general vina maşinilor care nu văd motocicliştii. Acum 10 ani era pe dos. 2/3 din accidentele motocicliştilor erau fără implicarea altor participanţi la trafic. Există 4 sau 5 situaţii în trafic, cea mai periculoasă şi mai întâlnită fiind aceea în care motociclistul merge drept şi maşina schimbă direcţia tăindu-i faţa. Îi învătăm cum să fie pregătiţi, cum să urmărească privirea şoferului, cum să se pregătească de frânarea de urgenţă, cum să nu presupună că şoferul va opri. Vorbim mult despre condusul defensiv, despre cum să ai mereu pregătit un plan B în minte.

În primul rând trebuie să fii pregătit, să fii conştient că aceste situaţii există, să ştii ce trebuie să faci şi să te pregăteşti, să exersezi. Dacă nu ai exersat niciodată oprirea de urgenţă sau ocolirea de obstacole, cum o să ştii ce să faci în aceste situaţii? Fiecare motociclist ştie pe cineva sau are un prieten care a suferit un accident, aşa că odată cu trecerea timpului ar trebui să realizeze că există riscuri care pot fi micşorate prin participarea la cursuri.

 

 

Alte informaţii sau date interesante

– Există 8 milioane de locuitori, 400.000 de motociclete şi 300.000 de mopede în Austria, nu sunt atât de multe, asta şi pentru că 4-5 luni pe an e frig.

– O motocicletă nelimitată se poate cumpăra în Austria numai dupa 24 de ani. De la 18 ani poţi lua carnet doar pentru o motocicletă limitată la 35 de KW, timp de doi ani. La 20 de ani trebuie să treci încă un examen, pentru a ţi se permite să conduci o motocicletă mai puternică.

– Dacă pentru maşini majoritatea îşi iau carnetul între 18 şi 20 de ani, în cazul motocicletelor există foarte multe persoane care se hotărăsc să facă asta la 40-50 de ani. Media de vârstă a motocicliştilor din Austria e în creştere, acum e de 40 de ani, iar cei care au o motocicletă o folosesc mai mult ca pe un hobby, nu conduc zi de zi, o au ca vehicul secundar şi ies doar în weekend pentru o plimbare. Asta înseamnă că nu au suficientă experienţă. Atunci când eşti în trafic ai nevoie de acel al şaselea simţ, se ştie că motocicliştii cu multă experienţă nu au accidente. Motocicliştii au accidente mai ales la începutul carierei lor, asta pentru că nu au apucat să aibă suficiente ocazii să exerseze.

– Procentul feminin printre motociclişti este de 15%, dar se observă că e în creştere.

– Pentru a nu plăti asigurarea atunci când nu foloseşti motocicleta, duci plăcuţele de înmatriculare şi le iei înapoi peste minim 3 luni.

– Există şcoli unde profesorii organizează cursuri de mopede pentru copii.

Cred că aţi înţeles acum la ce mă refeream la început. Prin legi deştepte toată lumea are de câştigat, şi cei care ţin cursuri şi tinerii care învaţă. Câţi dintre voi aţi încercat să faceţi un curs de perfecţionare după şcoală? În afara de AMCKART în Bucureşti, mai ştiţi alte locuri/şcoli care să ofere aşa ceva? 

Eu una aş fi dispusă să mă duc până în Austria pentru asta şi am şi o variantă, nu la ÖAMTC, unde probabil că nu se poate ca străin, ci în altă parte. Dar ăsta e alt interviu, altă poveste.

Să ne fie cu folos!

Multumim Paravion.ro pentru susţinerea acordată în această călătorie.

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

La drum, traseul "înainte"
Orientarea turistică la femei II
La mulți ani, români!

6 comments

  1. Felicitari pentru articol. De bagat la cap pentru multi 😉

  2. Tiberiu Brad

    Cursuri de siguranta in trafic/pilotaj au organizat cei de la BMW. Ei au un program internaţional pentru aşa ceva.

    http://www.dirtbikezone.ro/bmw-training-day-am-participat-la-cursul-de-siguranta-in-pilotaj-on-road.html

    Iar la Piatra Neamţ se fac cursuri de pilotaj avîndu-l ca instructor pe cel mai bun pilot al lumii la disciplina hard enduro, anume Graham Jarvis. Un astfel de curs se adresează în primul rînd enduriştilor dar include toate elementele necesare pentru a conduce în trafic în siguranţă.

    http://www.zwe.ro/index.php/77-primul-curs-al-academiei-hard-enduro-piatra-neamt-este-sustinut-de-graham-jarvis

  3. De BMW stiam, am scris si noi despre. Pacat ca nu sunt constante, asta e buna, dar tot e buna initiativa.

    De Piatra Neamt nu stiam, eu cel putin, multumesc de info! Ar trebui sa vorbim cu ei…

  4. Tiberiu Brad

    Cred totuşi că dacă veţi acorda susţinere celor de la BMW ar fi mult mai bine pentru cei ce merg preponderent pe şosele. Probabil, inconstanţa programului lor în România ţine de imaturitatea pieţei, a dificultăţii cu care motocicliştii români decid să scoată nişte bani din buzunar pentru a investi în propria lor integritate, în primul rînd. Însă, se fac paşi – preocupările voastre, aşa cum arată acest site şi acest articol (în mod special) sînt cea mai bună expresie în acest sens!
    Programul celor de la Piatra Neamţ e puţin cam strict specializat şi are o adresabilitate de nişă în lumea motocicliştilor. Îmi pare că e la fel de inconstant, din aceleaşi motive. Însă dacă vei învăţa balansul greutăţii corpului propriu şi al motocicletei şi să frînezi aşa cum se practică în hard enduro şi/sau motocross, în trafic problemele vor fi mult diminuate – nicidecum anulate!

  5. Asa e, ai dreptate. Vrem sa sustinem pe oricine face orice in domeniul acesta, cu cat mai multi cu atat mai bine. Nu ne intereseaza si nu ne sperie ca in spate sunt branduri comerciale, atat timp cat fac ceva concret pentru siguranta noastra. E nevoie de multa educatie pe piata pana cand sa se vada, educatie in randul moociclistilor in primul rand, asa cum spui si tu. Cand vor fi pregatiti sunt sigura ca vor fi si mai mullte optiuni.
    Multumim ca ne esti alaturi si te mai asteptam cu sugestii!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mi-ar plăcea să mă amendeze Poliţia | SlowRide - [...] cu Octavian, care m-a întrebat ce mă face să cred că dacă s-ar implementa un sistem ca ăsta, cei ce trebuie să…
  2. Singura şansă: copiii să-şi educe părinţii | SlowRide - [...] de spus: Comisia pentru Securitatea Circulaţiei, Cluburile Auto, ARBÖ şi ÖMTC (citeşte despre cum s-a reuşit reducerea cu 30%…
  3. Circulatul cu motocicleta este şah la nivel înalt | SlowRide - [...] de la ARBO si ÖAMTC nu sunt atât de interesante din punctul de vedere al grupului nostru ţintă. Dacă…
  4. Exersați, exersați, exersați! | SlowRide - […] ne uităm la țări civilizate care au politici serioase de reducere a mortalității în rândul motocicliștilor pe străzi. Unii…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *