Hibernarea, detestată dar necesară

Hibernarea, detestată dar necesară

Frați motocicliști, vin gerurile! Vin zăpezile cele viscolite, gerurile cele îngheţate, nopțile cu vin fiert și povești la gura barului. Oricum ar fi, vin vremurile în care cei mai mulți dintre noi ne ducem caii, monștrii, animalele, mobrele,  buburuzele, fiarele la hibernat.
Și pentru că m-am zbătut în fiecare an să fac să-i fie bine gândacului meu italian, împărtășesc aici puținele mele concluzii.

Întâia întrebare este: unde cazăm cel mai bine motocicleta?

O variantă, ceva mai costisitoare, este într-un service moto. Cele mai multe au deja oferte de iernat. Acum, depinde de intenții, finanțe și (important) recomandări. Dacă aveți ceva probleme tehnice, acum e vremea să le rezolvați. Mulți mecanici se plâng că motocicliștii se îngrămădesc la reparații la începutul sezonului, și apoi comentează că durează mult lucrările.  Așadar, iernatul în service vă asigură (cel puțin în teorie, dar de-asta spuneam că depinde și de recomandări) că mecanicul va acorda timp suficient analizării motocicletei, că îi va găsi toate punctele slabe, că va efectua cu atenție revizia şi lucrările de mentenanță. În plus, avantajul este că aveţi timp să scormoniţi prin ofertele de piese şi vă permiteţi să o alegeţi pe cea mai ieftină, chiar dacă este livrată cel mai târziu.

Dacă nu-s reparaţii de făcut sau sunteţi spirite mai tehnice şi vă puteţi ocupa singuri de micile probleme, atunci nu este musai să plătiţi cazarea într-un service. Este suficient să găsiți un garaj (preferabil încălzit). Al cui? Păi: personal sau al unui prieten, sau al serviciului, sau închiriat la grămadă. Unii și le-au adus până în casă. Scrântiți, dar bravo lor!

Care e ultima soluție de pe listă? Lăsată în fața blocului sau într-un colț de curte, la discreția gerurilor ce vor veni. (E drept că fierul nu e atât de delicat pe cât ne-ar duce pe noi mintea să credem și că motocicletele sunt făcute să reziste, să reziste, să reziste, dar asta cu lăsatul motocicletei afară în frig e cea mai puțin recomandată soluție. Chiar și așa, dacă motorul nu este deplasabil sau nu vă permiteți să îi găsiți un acoperământ, a-l lăsa afară nu este o tragedie, dacă vă ocupați puțin de el)

 A doua întrebare: cum o „împachetăm” să fie bine?

Dacă lăsați motorul în service, nu vă mai doare capul. E treaba lor să se ocupe de el, dar poate ar fi bine să mai faceți o vizită uneori, să vedeți cu ochii voștri cum stau lucrurile. Dacă, însă, îl garați doar, pentru o vreme, sunt câteva detalii de care trebuie să vă ocupați. Nu mă dau eu cea mai tehnică ființă motorizată,  dar înșir mai jos sfaturi adunate în cele câteva ierni de panică.

* Spalaţi şi uscaţi motocicleta.  În afara de faptul că va fi mai uşor să vă ocupaţi de ea dacă este curată, scăpaţi de tot praful şi agenţii chimici adunaţi din oraş.

* Scoateți bateria!  (Dacă aveți acces la motor astfel încât să îl puteți porni cam la două săptămâni, este şi mai bine. Dar cred că scoaterea bateriei este totuși o măsură obligatorie pe timp de iarnă)

* Ungeți lanțul.  Unii mai pricepuți recomandă și ungerea tuturor părților metalice cu un strat de WD-40 sau alt gresant. (În principiu se referă la cadru și ciclindri. Nu cred că gresarea discurilor de frână ar fi o idee prea bună. Nu am atât de multă încredere în spray-urile de curățat frâne)

* Dispersaţi un strat subțire de WD-40 în tobă, prevenind astfel depunerea umezelii. Acoperiţi gura tobei cu o folie de plastic, o pungă, ceva similar, astfel încât să nu pătrundă în ea parful. (Sigur, nu este un sfat de urmat dacă veți porni motorul pe timpul iernii)

* Faceţi plinul.  Reduceți astfel riscul de condens în rezervor și – implicit – de apariție a ruginii. Așa am fost eu învățată. Dacă cineva vrea să combată ideea, nu mă opun. La capitolul aditivi nu mă bag.

* Faceți presiunea în pneuri.

* Verificați toate lichidele.

* Unii recomandă schimbarea uleiului înainte de iernat. N-am făcut niciodată aşa, dar nu zic c-ar fi rău.

* Dacă motocicleta este lăsată afară sau într-un spațiu fără încălzire, nu o lăsați cu roțile direct pe asfalt/beton (care va îngheța cu siguranță). Un carton sau o bucată de lemn sunt o soluție mai bună.

* Dacă motocicleta nu este pe standere, mutați-o câțiva centimetri, cam la două săptămâni, astfel încât să nu aveți toata iarna aceeasi pată de contact.

* Acoperiți motocicleta cu o prelată, astfel încât să o feriți de praf. Atenție însă la calitatea husei, alegeți una dintr-un material care să respire, altfel, se va crea condens.

Sigur, sunt unii pentru care iarna e doar o perioadă în care trebuie să te îmbraci mai bine dacă pleci călare (ca prietenul nostru Bogo căruia îi mulţumim pentru poze) şi pentru care sfaturile de mai sus sunt complet fără rost.
Pei ceilalţi îi întreb, totuşi: voi cum vă pregătiți motoarele? Ce-ar mai fi de adaugat listei de mai sus sau (la fel de important) ce ar fi de scos ea?
Iarnă uşoară şi scurtă să ne fie!

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

Câţi kilometri faci într-o zi?
Cum îl salvezi pe Cearli Înecăciosul
Din Iubire de 2 Roți

17 comments

  1. Andrei Mihalik

    E drept ca pregatirea pentru iernatul pe perioade mai mari are un impact diferit, dar parerea mea e un pic mai stricta, indiferent de perioada de iernare:
    1. Stocare doar in loc incalzit (preferabil o camera secundara, o temperatura in jur de 10 C e de ajuns, fara variatii de temperatura (condensul e brutal pentru motocicleta, nu numai in interiorul rezervorului de benzina). Stocatul afara in iarna, ploaie sau ger este total nerecomadat, garanteaza imbatrinirea prematura a pieselor de plastic, si aparitia ruginii de suprafata pe orice parte metalica cromata sau ne vopsita. Frinele (placute, discuri) sunt extrem de vulnerabile, iar un disc ruginit, chiar daca e doar de suprafata, are sanse mari sa compromita frana la inceputul sezonului urmator. Apar “ciupiturie” de rugina care, combinate cu degradarea placutelor vor da o combinatie dificila. Atentie mare la amortizoare, furca fata si amortizorul de pe spate. Daca apare rugina de suprafata pe portiunea de cilindru care “lucreaza”, garnitura de etansare poate fi afectata si, in timp apar scurgeri din cauza uzurii premature.
    2. Benzina se degradeaza in timp. Plinul trebuie facut (exact din motivele mentionate in articol) si aditivul de stabilizare al benziei, special conceput pentru perioadele de stocaj, adaugat in cantitatea necesara pentru rezervorul plin. Prin degradare, apar depuneri si posibile colmatari ale circuitul de benzina / injectoare / jicloare. La pornire, se recomanda chiar golirea rezervorului de benzina de peste iarna si umplerea cu benzina proaspata (un pic cam extrem, dar, daca as avea un fier nou, poate ca as fi mult mai obsedat).
    3. In nici un caz motorul nu trebuie pornit pentru intervale scurte, daca nu este incalzit cum trebuie. Motorul rece este supraalimentat cu benzina care dilueaza uleiul din camera de ardere, il spala si il arde, iar ungerea nu este inca amorsata pentru ca uleiul din baie este rece. E o reteta sigura pentru a cala motorul din cauza lipsei de protectie a suprafetei uleioase care ramine in mod normal in cilindru. Si asta ma duce la numarul 4.
    4. Cu bujiile scoase,o cantitate mica de ulei (o lingurita) injectata in capul pistonului. Invirtirea motorului “la sec” pentru citeva secunde, bujiile demontate, pentru distribuirea uleiului pe piston. Montarea bujiilor, fara a le conecta. Citeva picaturi de ulei lichid de protectie, pe conexiunea electrica a bujiei si in mufa cablului electric de distributie. Bujiile strinse la loc.
    5. Bateria nu numai ca trebuie scoasa dar trebuie si intretinuta (!). Bateriile de motociclete au capacitate mica si se descarca destul de repede. O baterie descarcata are sanse mari sa se sulfateze. Dupa scoaterea ei de pe motor, ea trebuie comnectata la o sursa specializata de intretinere a bateriei (trickle charge) care, in mod automat, mentine bateria in functiune, alternand ciclurile de descarcare si incarcare. Cu siguranta magazinele de specialitate pentru motociclete vind acest incarcator specializat. E o investitie buna pe care o recomand oricum.
    6. Lantul trebuie curatat si uns inainte de stocare. Partile de plastic expuse trebuie sterse cu o solutie pentru plastic (Armor-all), pentru a reduce tendinta de imbatrinire. Oricum acest lucru este recomandat de-a lungul anului, pentru ca “inamicul public nr. 1” al plasticului sunt ultravioletele.
    7. Dar cred ca asta ar fi fost pe primul loc, uleiul ar trebui schimbat inainte de stocare. Un alt motiv pentru care nu se recomanda stocarea la exterior este faptul ca uleiul absoarbe umiditate iar capacitatea lui de lubrifiere si protectie este diminuata.
    Sper ca nu mi-a scapat nimic important.

  2. wow! Multumim mult, Andrei, pentru completari.
    In privinta schimbarii uleiului: am mai auzit asta. eu schimb uleiul la inceput de sezon. nu prea pricep de ce trebuie schimbat inainte de iernat.

    Nici despre povestea cu bateria nu stiam.. hmm. eu anul asta ma cazez in service (cred) dar poate de la anul gasesc o solutie pentru intretinerea ei.

    Super! Multumim mult. Roxana, ai legatura! (stii tu de ce :D)

  3. de pct 3 mai auzisem, si are logica. 4 ma depaseste… 🙁
    dar cu uleiul vorba alexei, am ramas nelamurita. De ce trebuie schimbat inainte de iernat? Si apoi la inceput de sezon, n-ar trebui sa-l schimb iara? Sau?
    Damn, trebuie sa-mi ung lantul.

  4. Si sa-l cureti inainte sa-l ungi 😀

  5. Andrei Mihalik

    Ca idee pentru intretinerea bateriei:
    http://www.bikebandit.com/battery-tender-2-bank-12v-motorcycle-battery-charger
    Punctul 4: deriva din consecintele punctului 3, de fapt este o prevenire a acestora. In conditiile in carn motorul sta o perioada indelungata ne functionand, camera de ardere are un strat minim de ulei ramas pe peretii cilindrului interior. Asta protejeaza pentru perioade scurte de pauza. dar, pentru perioade extinse, e bine sa adaugi uleiul suplimentar in camera de ardere (prin gaura bujiei, scoasa “in prealabil” – ahh ce-mi plac cunvintele astea) si sa il “imprastii” prin antrenarea motorului la rece, fara a-l porni (bujiile sunt deja scoase din etapa anterioara) cateva ture. Asa practic o sa “captusesti si mai bine camera de ardere cu o pelicula mult mai consistenta, protectoare, de ulei.
    Schimbare auleiului inainte de perioada de depozitare: contaminarea si degradarea uleiului este foarte accentuata la motociclete. Mai ales ca acelasi ulei de motor unge si cutia de viteze si ambreiajul (la majoritatea motocicletelor). Schimbarea culorii uleiului se datoreaza particulelor de ulei ars (gudronul), care sunt in suspensie in masa restului de ulei. Aceste particule de gudron se vor depune, daca uleiul nu este circulat (motorul oprit) pe perioade mai mari pe unde apuca. Canalele de ungere, capilare, care sunt cam peste tot, inclusiv segmentii si cuzinetii, sunt cele mai vulnerabile. Cam ca si faza cu colesterolul. Apar depuneri si acele depuneri se solidifica in timp. Literatura de specialitate recomanda schimbarea uleiului inainte, pentru orice motor care este depozitat pe perioade lungi de timp.

  6. foarte interesante si bune aceste sfaturi. Eu unul in afara de a scoate bateria iarna nu am facut nimic din toate astea. A stat in zapada afara cu sau fara benzina, fara sa ung lantul(am cardan:D), fara wd40….a venit primavara , i-am dat cheie si la drum.

  7. si acum cum ai de gand sa faci? 😀

  8. acum recunosc, din greseala este la subsolul unui hotel dar nu am scos bateria

  9. ntz, ntz, ntz. Nu esti cuminte…

  10. e BMW, nu imi fac griji:)

  11. Si a mea e Suzuki, na! In sfarsit mai vad un “pacatos” pe aici, ca abia daca aveam curajul sa deschid gura. Nici eu nu fac ce trebuie 🙁

  12. Andrei Mihalik

    Oameni buni la drum de seara! Ce am toot scris e legat de conditii ideale si idealizate de depozitare pentru perioade lungi. Si inconditii unei ierni cam duble fata de cea obisnuita Bucuresteana, dubla ca orice.. perioada, cantitate de zapada, temperaturi… Bineinteles ca sansele sa “plece la prima cheie” fara sa fi facut altceva decat sa ai bateria incarcata sunt mari, mai ales daca fierul e nou si iarna scurta. Eu am un Ninja din ’98, deci… 14 anishori. E intr-o stare peste medie pentru ca a fost pastrata iarna cel putin la interior. Cusiguranta ca daca un fier e pastrat iernile afara… prea mule nu apuca fara riscuri. De aici incolo, fiecare isi calculeaza riscul legat de conditiile proprii de depozitare. Chiar si BMW-ul cu cardan si fara lantz e atacat de rugina pe ici-colo. Depinde si cat de mult vrei sa il ai pana devine problema altuia.

  13. Eu aplic pe rand variantele:

    1. Metoda Bogo
    si
    2. Am Honda, deci nu necesita intretinere speciala iarna.
    Nici macar bateria nu i-am scos-o vreo data. A plecat la cheie mereu 🙂

  14. Andrei Mihalik

    Nu stiam ca Honda nu se supune legilor naturii. Iau notite. Data viitoare o sa-mi iau o Honda “rebela” care nu rugineste :-).

  15. Corect, la andrei cred ca iarna depaseste orice imaginatie.De aici si regulile mai stricte si ingrijirea mai cu atentie. Chiar, eu ca motociclist nu m-as duce decat “in tari mai calde”, macar sa stiu ca merg mai mult, nu mai putin… Altminteri, si eu tot din tabara pacatosilor, ca Mihai cu Honda si Sisu cu bmw-ul. Da’ tot ii ung lantul ala. Desi tre’ sa-l schimb in sezonul urmator.

  16. Andrei Mihalik

    E vorba si de efecte cumulate in timp. Am schimbat si eu lantul vara asta si am fost suprins de diferenta. Poate iti spun o banalitate, dar schimba-l cu tot cu pinioane, in set complet. Altfel il uzezi prematur. E, da, un sezon cat mai lung de motor… Problema e ca nu intotdeauna lungimea sezonului pentru motor te duce pe meridiane diverse. Bine ar fi asa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *