Circulatul cu motocicleta este şah la nivel înalt

Circulatul cu motocicleta este şah la nivel înalt

Când te întâlneşti cu un motociclist aşa cum este Karl Katoch, directorul departamentului municipal responsabil cu organizarea şi siguranţa circulaţiei moto în Viena, rişti să ţi se zguduie toate ideile, prejudecăţile şi valorile. Un motociclist care din pilot de curse a ajuns să lucreze pentru primărie, un om care înţelege pasiunea şi care sunt tentaţiile în acest sport, un factor de influenţă care se implică şi ştie foarte bine unde trebuie lucrat pentru a reuşi, pentru a educa, pentru a reduce cu adevărat accidentele.

„În motociclism tot ceea ce este mai bun este interzis”

Karl Katoch a fost pilot de curse, timp de 20 de ani, pentru diverse publicaţii moto şi a fost ales acum 30 de ani de primărie tocmai ca „mediator“ între public şi comunitatea motocicliştilor. Afirmă cu mândrie că are cea mai vizitată pagină web din Austria, motomedia.at , dar şi că în 1993 avea un site al unui grup de motociclişti care făceau şi postau tot ceea ce era ilegal în acest domeniu. Poliţia i-a pus în vedere că acest grup influenţează negativ publicul şi că propagă comportamente ilegale aşa că, dacă nu va face ceva în această privinţă vor fi arestaţi. A căutat atunci, împreună cu o şcoală de şoferi, un teren liber pe care membrii acestui grup puteau să facă orice, reuşind astfel să îi scoată de pe stradă. Prin filmările extreme, postate pe youtube şi pe internet, Karl Katoch a reuşit întotdeauna să ţină legătura şi să comunice eficient către acest grup ţintă. În plus, Karl Katoch este şi organizatorul unuia dintre cele mai importante evenimente din lume, Erzbergrodeo – cu participarea a 39 de ţări, peste 45.000 de oaspeţi, jurnalişti din 22 de ţări, transmisii live şi NBC ca partener. De 18 ani încoace.

Platforma de internet este finanţată privat de Karl Katoch, cu 5 redactori. O pune gratuit la dispoziţia primăriei. Nu face politică, nu face reclamă.

Safe Bike Viena

În Viena sunt 70.000 de motociclişti iar grupul care poate ridica probleme este de maxim 100 de persoane. Dar trebuie ţinut cont că aceste persoane pot avea între 3 şi 10.000 de fani şi motociclişti care vor dori să-i urmeze, să-i imite. Din aceşti 70.000, 3000 – 5000 sunt sportivi, grupul care este cel mai mult supus riscurilor, pentru că îşi cumpără motoare sport, ies cu ele în afara Vienei, unde au posibilitatea de a goni şi unde, bineînţeles, mor destul de mulţi în accidente. Sarcina primăriei este să dirijeze şi să comunice cu acest grup.

Se oferă aşadar un antrenament gratuit anual, pentru 1000 de motociclişti, într-un centru cu condiţii excelente şi piste speciale de curse. Acest program s-a lansat în 1998 şi aici au făcut cursuri de perfecţionare unii dintre cei mai buni motociclişti din Austria. Oricine se poate înscrie, pe site. Cursul durează o zi şi este susţinut de cei mai experimentaţi motociclişti, de cele mai multe ori cascadori. Se pot deprinde diverse tehnici, de la cele mai simple şi utile până la cascadorii, dacă asta se doreşte.

Atunci când Karl a început să lucreze pentru primărie, un consilier municipal i-a solicitat o manifestare pentru tinerii motociclişti şi i-a spus că dacă el procură 300.000 de şilingi, îi va da încă pe atât. În prezent bugetul anual este de  85.000 de euro pe an, pentru cei 70.000 de motociclişti din Viena, o sumă mult mai mică faţă de ceea ce se alocă bicicliştilor sau altor grupuri sociale. Pe lângă aceştia, Karl aduce încă o sumă importantă din sponsorizări, bugetul crescând astfel până pe la 300.000 de euro. Fără aceste sponsorizări nu ar putea face cursuri decât pentru 20% din doritori. Nu ar mai putea aduce nici cascadori sau motociclişti de top, ca instructori.

Pe terenurile cluburilor de automobilism înveţi cum să circuli dacă mergi cu mama în spate.

L-am întrebat pe Karl ce este special la acest curs şi cu ce diferă faţă de ceea ce oferă alte cluburi.

„Terenurile de la ARBO si ÖAMTC nu sunt atât de interesante din punctul de vedere al grupului nostru ţintă. Dacă acestea ar avea succes nu am fi noi aici. Pe terenurile cluburilor de automobilism înveţi cum să circuli dacă mergi cu mama în spate. Noi le aratăm cum nu o să poată circula, poate, niciodată, dar cum ar putea să circule dacă ar fi în stare, dacă ar învăţa. Cei din grupul ţintă vor să se măsoare cu cineva de talia mea şi eu le ofer această ocazie.”

Circulatul cu motocicleta este şah la nivel înalt.

„Cel mai important lucru este să explicăm tuturor cum funcţionează componentele unei motociclete, cum pilotezi sau cum menţii echilibrul. Nu e niciun vehicul pe lume care să se poată compara cu motocicleta, e cel mai dificil subiect, e mai greu de explicat decât zborul cu avionul. Intervine şi elementul vizual, ceea ce trebuie să prevezi că vei găsi după colţ. Modul în care armonizezi toate aceste elemente se poate compara cu un joc de şah jucat simultan pe 10 table. Circulatul cu motocicleta este şah la nivel înalt.

De exemplu, le cer participanţilor să se oprească în pantă, să ia mâinile de pe ghidon, să le pună înapoi şi să plece din nou. Există un singur mod corect pentru a face asta şi reprezintă doar un joc de şah. Dacă pui jos piciorul drept nu poţi opera frâna din spate. E o manevră care poate fi necesară oricărui motociclist care trebuie să arate paşaportul, la graniţă.”

Karl Katoch spune, mai în glumă mai în serios, că a avut deja 100 de fracturi de oase în accindente şi suficient timp să reflecteze la toate aceste probleme. Şi cei mai buni motociclişti din lume au învăţat la manifestările lui. În Viena sunt destul de puţini jurnalişti interesaţi de acest program, a fost fascinat să descopere că a venit cineva tocmai din România pentru a afla detalii.

Dacă eu circul cu respect, îmi permit să merg în slapi

Nu m-am putut abţine să nu-l întreb despre echipament, observând că a venit la întâlnire pe motor, dar e în tricou şi nu are nimic special pe el în afară de cască.

„Eu merg în tricou, aşa cum mă vezi. Fiecare decide pentru el. Purtarea căştii este importantă, pe bicicletă la fel, nu multă lume conştientizează asta. Important este însă să circuli defensiv şi să arăţi respect celorlalţi membri din trafic. Dacă eu circul cu respect, îmi permit să merg în slapi.”

Şi un ultim îndemn, pentru cititorii SlowRide. Sau două:

„Controlează gazul şi fii stăpân pe frâne!”

„Dacă cineva spune că vrea să te înveţe ceva, pune-l mai întâi să-ţi arate. Întâi arată şi după aceea vorbeşte”

Nu am avut posibilitatea să-l văd pe Karl Katoch în acţiune. Iar persoana lui m-a intimidat suficient cât să uit să îi fac o fotografie. Ceea ce mi-a povestit mi-a rămas însă, ca un cui fierbinte, în minte. Omul acest şi-a propu să educe tocmai prin intermediul celor care nu ar citi niciodată acest blog. Să îi atragă tocmai pe acei care sunt de acord cu afirmaţia de la începutul articolului: „în motociclism tot ceea ce este mai bun este interzis”.  Curajoasă abordare şi interesant este că municipalitatea a înţeles şi a susţinut această tactică!

Multumesc Compress România pentru ca mi-a facilitat această întâlnire!

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

Despre ploaie şi femei ude
Poveşti din Lumea Mare pe 2 roţi
#MyDanube: Pe Dunăre în jos de la izvoare la vărsare

9 comments

  1. “Dacă eu circul cu respect, îmi permit să merg în slapi.”

    Da, daca nu circula la noi, probabil isi permite. Cu toata experienta lui, garantez ca intr-o luna de zile ar circula in echipament complet in Bukresh.. >_>

    Si eu stiu sa inot, asta nu inseamna insa ca daca se agata o vita de 100kile (care nu stie sa inoate) de mine, nu ma duc la fund! Au contraire, o sa lovim amandoi cu khuru’ de fundu’ marii atat de puternic, incat o sa pornim o noua colonie de corali! In acest caz, diferenta intre a sti sa inoti si a nu sti sa inoti inseamna pur si simplu o scadere cu 0,5km/h a vitezei de scufundare.

    Vine o situatie cand toata experienta ta este insuficienta. Circulatul preventiv iti acorda o sansa in plus sa feresti posibile accidente, dar nu e o garantie ca vei vedea ziua de maine. E o diferenta deloc subtila, dar incredibil de eficienta (pana la un anumit punct), pe care, din pacate, multi nu o inteleg..

  2. Din ce am inteles eu, la ei, in Vienna, daca este un accident mortal pe an! Pe cand la noi… nici nu vreau sa ma gandesc.
    Este clar ca cele doua medii sunt foarte diferite, si sunt de acord cu ce spui tu ca preventia te fereste pana la un punct. Dar asta nu-i nicicum un motiv sa spui ca ei, ce sens are sa ma feresc, ce sens are sa merg incet, ca tot o sa patesc ceva la un moment dat.
    Apoi,fii atent: “În Viena sunt 70.000 de motociclişti iar grupul care poate ridica probleme este de maxim 100 de persoane.” Pai cum ar suna cifrele astea transpuse la noi?!

  3. Tocmai, sunt complet impotriva mentalitatii “de ce sa merg incet?”, spuneam ca, din pacate, aceasta mentalitate este foarte des intalnita la noi.. Probabil e un semn de potenta daca spui “ce, bah, vrei sa mori acasa? Hãhãhã”..

    Punctul pe care-l sustineam e ca, indiferent cat de atent mergi, tot se poate intalni o situatie in care un badass cu telefonul la ureche a trecut pe rosu si te-a indoit!

    La noi? Cei care pot ridica probleme constituie 98% din populatia motociclista, conform unei statistici pe care tocmai am inventat-o. Putem fi 4000 de sfinti pe doua roti, dar tind sa cred ca nu gasim 100 de oameni care sa circule regulamentar 100% din timp. Poti fi sfant/a timp de 40 de ani, daca O DATA ai scapat mana in gaz, sau ti-a distras atentia ceva pentru o secunda, nu o sa tina absolut nimeni cont de faptul ca timp de 40 de ani nu ai facut nimic gresit. Mai mult, o sa intri automat in grupul ala de diavoli pe doua roti, care ie niste bagabonti, si face rau, si merge cu 200km/h, am vazut io..

    Sunt un optimist incorigibil, dar sunt undercover, astept cu nerabdare sa mi se adevereasca previziunea ca romanii vor (re?)deveni un popor civilizat prin bun simt, si nu prin legi mai aspre decat ale musulmanilor..

    Acum aproximativ 15 ani, eram intr-un autobuz 313 la Piata Sudului, care a intrat intr-o dacie papuc ce s-a gandit sa plece pe rosu de la semafor (da, era oprit la semafor, si de-amboulea i-a dat gaz fix in fata unui autobuz). Eram la geam pe partea stanga, am vazut exact ce s-a intamplat, dar nici n-am apucat sa intorc privirea bine, ca s-a trezit o femeie in varsta sa ma traga de maneca si sa-mi spuna cu toata sinceritatea “eu cred ca soferul nostru e de vina!”

    Am ramas prost, poate pentru prima oara in viata nu aveam replica. De reiterat:
    1. Nu o cunosteam pe fomee.
    2. Nici ea nu ma cunostea.
    3. Nu eram in mijlocul unei discutii cu dumneaei.
    4. Nu vazuse ce s-a intamplat.
    5. Automat a dat vina pe soferul de autobuz, pentru ca e mai usor de recunoscut. Am intampinat exact aceeasi mentalitate si referitor la taximetristi, la vatmani, la politisti, ambulante, pompieri.. si mai ales referitor la motociclisti. Cel mai revoltator exemplu fiind cand am oprit langa un motociclist lovit de masina din fata in coloana stationara (a bagat in marsarier, si a calcat-o bine); nici 2 minute dupa accident (coloana se pusese in miscare, ramaseseram cam singurele vehicule din zona), iese un barbat la a patra tinerete din gramada care se formase, care incepe sa strige “asa-ti trebuie, nenorocitule, daca iti place viteza!!”

    “Unde esti tu Tepes, Doamne? Ca punand mana pe ei,
    Sa-i impartzi in doua cete: de nebuni si de misei,
    Si in doua temniti large cu de-a sila sa-i aduni,
    Sa dai foc la puscarie si la casa de nebuni!”

  4. Vai, de tot rasul…plansul! Am inteles acum, si sa stii ca sunt de aceeasi parere. Maxima prudenta oricum nu ti se pune pavaza intre tine si… intamplare. E drept ca poti sa combini prudenta, cu exersatul, cu experienta. Mi-a placut statistica inventata, dar nu cred ca sunt asa de multi. Dimpotriva, eu tot mai des gasesc oameni cu bun simt si “scaun la cap”, problema e ca NU SE VAD. Se vad cei ce se dau pe-o roata, cei ce merg aiurea in trafic, vitezomanii… Cel care trece pe langa tine cu bun simt si fara tobe zgomotoase nu lasa nicio impresie. Na.
    Macar sa fie cum zici tu sa ne intoarcem la bun simt. Macar. Daca nu, macar prin legi.
    Si pe mine m-a interpelat una dupa o cazatura, spunandu-mi ca uite asa o sa mor, ca ce-mi trebuie (o femeie care statea in dreapta intr-o masina), in conditiile in care:
    a) cazusem inainte sa apara ei, de una singura, la 5 la ora, din nepricepere
    b) nu-i incomodam cu nimic, eram cazuta pe celalata banda, si ca dovada au trecut pe langa mine fara ca
    c) sa opreasca sa m-ajute.

  5. Asta le spun tuturor cunoscutilor care sustin ca motociclistii sunt.., fac.. etc.

    Mi s-a intamplat de nenumarate ori sa iau la rost prin trafic cate un sofer neatent, si sa aud clasicul SMIDSY (sorry, mate, i didn’t see you!). Le-am explicat frumos ca circulam in laterala lor (nu in unghiul mort, ci pur si simplu in dreptul ferestrei lor) de mai bine de doua semafoare. Dar, pentru ca nu eram cu turometrul pe rosu, pentru ca n-am facut slalom printre masini, pentru ca nu i-am incurcat cu nimic – nu m-au vazut..

    Opresc aproape de fiecare data cand vad un motociclist/scuterist oprit, chiar daca nu e cazut – poate are o problema mecanica, poate are nevoie de o cheie, sau macar de un telefon incarcat, poate are nevoie de numarul de telefon al unui mecanic, nu neaparat de sunat la ambulanta – opresc, poate il/o pot ajuta cumva.

    ..din ce in ce mai des mi se intampla sa primesc priviri speriate, de parca am oprit sa-i jefuiesc, nu sa-i ajut. Bunul simt a devenit atat de rar, incat de multe ori e procesat cu dificultate..

    Eu stiu ca nu-s sfant. Stiu ca am facut multe prostii, ca fac in continuare, si ca sigur voi mai face. Nu ma consider un rider excelent, poate nici mediocru, dar cand ma uit in jur, ma sperii.. Oameni care nu cunosc nici cele mai elementare reguli de circulatie, oameni atat de inraiti, de indoctrinati intr-o mentalitate defecta, incat primul impuls cand faci o prostie e sa cauti un vinovat, indiferent cate dovezi exista impotriva ta..

    Apologies for the wall of text, am limbarita azi.. 🙂

  6. John, ne plac oamenii cu limbarita in directia asta, asa ca bine-ai venit pe la noi! 🙂

  7. Daca mai da 1 reply jur ca nu mai citesc! 😛 Eu 1 😀

  8. Da’ de ceeeee? 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *