Ochiul de la termometru (sau Cum ne întoarcem în sezon)

Ochiul de la termometru (sau Cum ne întoarcem în sezon)

Vine, vine primăvara
cu alaiul ei de mobre…

Pardon, ştiu că era altfel dar, de la vremea copilăriei, s-or mai fi schimbat şi pasiunile, şi mijloacele de transport.

După prima iarnă, am despachetat motocicleta (o ţineam în faţa blocului, la vremea aia) şi am dat  s-o pornesc. Încercările au fost sortite eşecului iar după 20 de minute eu eram răsucită pe sub galerii, înjurând birjăreşte şi smucindu-mă din toate încheieturile să-i schimb bujiile. Mă hotărâsem eu singură că le-a trecut vremea şi amintirile-mi spun că aveam dreptate.

În fine, ideea e că, la un moment dat, după ce-am schimbat de toatele şi îmi luam avânt să mă înfig în demaror, îmi spune tata: „mut-o mai în faţă, scoate-o la neutru…” HAIT! Conform înjurăturii cu marmacia, m-am altoit singură cu vreo două vorbe de duh. Da, fiţi fără grijă.  Încercasem să pornesc motorul în treapta întâia de viteză.  Noroc că Ducati-ul e mofturos primăvara, că altfel o înfigeam în zid… „fără-a prinde chiar de veste”, vorba poetului.

Dincolo de penibilul momentului (rămâne secretul nostru; nu mă spuneţi, vă rog, la nimeni), două lucruri zic eu că trebuie să luăm în calcul când ne pregătim de un nou sezon (cam cum ar fi… pe vremea asta).

Pregătirea motocicletei

Norocoşii care au avut motocicletele în service pe timpul iernii nu prea au de ce să îşi facă probleme pe planul ăsta. Teoretic, pentru ei, calul e bun de drum când e şi stăpânul pregătit.

Pentru cei care nu au făcut niciun fel de mentenanţă la motocicletă în timpul iernii, cam asta ar fi perioada potrivită să începeţi să vă preocupaţi de întreţinerea agregatului vostru. Asta, dacă nu vreţi să rataţi primele zile cu adevărat bune pentru mers. (Care sunt la doar câteva grade distanţă, vorba unui cititor de-al nostru.)

Pentru curioşii cu înclinaţii tehnice dar şi vorbitori de engleză, vă pun la dispoziţie T-CLOCK. Acesta este acronimul pentru „Cauciucuri, Comenzi, Lumini, Ulei şi Alte Lichide, Şasiu, Cric” şi reprezintă o listă de verificări dezvoltată de Motorcycle Safety Organization.

Celor mai puţin tehnici sau mai lipsiţi de timp, le recomand cu toată căldura să treacă pe la un service pentru o revizie. Frigul şi inactivitatea îşi pun amprenta pe calitatea consumabilelor şi a motocicletei în general. Ca o listă scurtă, trebuie
* verificată presiunea şi calitatea cauciucurilor,
* verificată nivelul fluidelor, completat sau înlocuit acolo unde este cazul,
* verificate consumabilele şi înlocuit acolo unde este cazul
* verificată bateria, pusă la încărcat sau înlocuită
* verificat şi curăţat lanţul, întins dacă este nevoie
* verificată funcţionarea tuturor becurilor (far, frână, semnale)
* spălat şi curăţat motocicleta

Pregătirea motociclistului

Oricât dor de drum am avea (şi ştiu că avem) trebuie să nu uităm că s-au schimbat câteva lucruri din toamnă până acum. Întâiul este că drumurile s-au (mai) stricat. Întotdeauna găsim gropi proaspete în asfalt, ca rezultat al tratamentelor anti-derapante şi al frigului de peste iarna. Astfel, până ne completăm harta mentală a locurilor periculoase de pe străzile oraşului nostru, ar fi bine să mergem cu ochii nu în patru, ci în patruzeci şi patru. Nu mai pun la socoteală că nici aderenţa nu mai e (deocamdată) ce a fost. Asfaltul e rece şi va mai fi încă o bună bucată de vreme după e se trec ghioceii.

Apoi, pauza de peste iarnă îşi pune amprenta şi asupra reflexelor noastre. Cum ar veni, se cam pune praful peste gânduri. N-ar fi rău să exersăm într-o parcare mai spaţioasă manevre simple, ca evitarea de obstacol sau frânarea de urgenţă. O să fiţi uimiţi de câte lucruri aţi uitat şi câte reacţii au ruginit în 2-3 luni de pauză.

În al treilea dar nu în ultimul rând, luaţi-vă măsuri suplimentare de precauţie. Şoferii s-au dezobişnuit cu prezenţa noastră în trafic. Fiţi mai cuminţi decât de obicei, mai atenţi decât de obicei, mai prevăzători şi mai pregătiţi pentru greşelile altora. Să stai pe patul de spital cu dreptatea în braţe nu e în folosul nimănui. Recitiţi materialele destinate începătorilor indiferent de câţi ani aveţi în şa. La început de sezon suntem cu toţii vulnerabili.

În încheiere, nu uitaţi să verificaţi cum staţi cu ITP-ul şi RCA-ul. Ar fi păcat să daţi de vreo belea taman acu, în prag de căldură.

Să ne vedem cu bine pe străzi, zic. Am uitat ceva din lista de verificări? La ce ar trebui să mai fim atenţi?

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

Seawolves Bike Fest
Cum îl salvezi pe Cearli Înecăciosul
Lecție de non-mecanică moto

3 comments

  1. Marian Herciu

    Mare dreptate SI cu reflexele/obisnuinta conducatorilor auto.. ieri am iesit la o plimbare pana la Victoriei si trei masini mi-au taiat calea.. bine ca eram cu ochii in 44 si ma asteptam.. 🙂

  2. Poate ajuta, mai ales pentru haiduci (viteji, ca haiduc sunt si eu, dar fricos). Deci: anul trecut la prima raza de soare mai calda ma infiintez la marele garaj unde a hibernat bestia, impreuna cu alte vreo 20-30 de jivine, sa ii dam cheie si eliberam amortelile iernii. Cu mine odata se infiinteaza un baiat care extrage din gramada o vitezana, parca un CBR. Baiatul era tot un nerv, ca un manz iesit prima data la islaz. Si in timp ce eu incercam sa-mi reamintesc prinsul harnasamentelor si mai impingeam socul si mai stateam si ma mai bucuram de primavara, baiatul nostru odata se opinteste si pleaca.
    N-am coborat ochii pentru 10 secunde iar in curelele si acareturile mele ca aud de dupa gard: trrroooosc, poc, buf si vai. Alerg, al nostru viteaz imprastiat pe mijlocul drumului, motorul la 15 metri, casca si echipamentul zgariat, orgoliul tandari, draci cat casa. Pe jos uscat ca-n palma.
    Morala? Cauciucuri reci, asfalt rece, reflexe adormite.

  3. Vaaai, Flo, excelent exemplu. Din categoria: s-a repezit ca fomeia la maritis! Da, un pic de readucere aminte nu strica. Unul din sfaturile bune bune pe care le-am auzit eu e ca pe la inceput de sezon sa dai cu ochiul in cartile “clasice” de gen, adica twist of the wrist sau proficient motorcycling… etc. Apoi la mine, in ritualul “pun genunchera-braul, geaca, cagula-casca-si-nu-uit-s-o-inchid”, adica tot momentul ala al imbracatului si al pornirii, incalzirii, verificarilor, se mai inscrie unul,mental, care ma aduce in postura de a verifica “ce am eu de facut acum”. Din momentul in care incep sa merg. Un fel de “buton” pe care apas ca sa stiu ca-s cu toata mintea acolo. Daca plec cu alt mind set, nu-i a buna. Sau, cum zicea un prieten bun: “am plecat la plimbare, nu la scandal”.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Acum (chiar) a venit primăvara! | SlowRide - [...] locuieşte, ştie cel mai bine cum stă cu asfaltul şi temperatura. Dar dacă tot v-am povestit ba cum stăm…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *