Lista incompletă a situațiilor cu risc de accident

Lista incompletă a situațiilor cu risc de accident

Motto:  Încearcă să eviți situațiile periculoase. Cel mai bun mod de a supraviețui unui accident este, în primul rând, să nu te implici într-unul. 
D. Holmstrom & C. Everitt

De ceva vreme mă bate gândul să adun, din experienţă, din poveştile altora dar şi din alte scrieri de profil, o listă a zonelor şi situaţiilor cu potenţial ridicat de accidente rutiere (mai ales pentru motociclişti). Am vorbit de situaţii cu risc crescut şi într-un articol bazat pe animaţiile realizate de asociaţiile franceze Prévention Routière şi Assureurs Prévention , pe care îl găsiţi aici.
Nu vă imaginaţi că voi veni cu o hartă cu steguleţe roşii. Ar fi simplu dacă am putea face asta.
Dar putem să păstrăm în minte o serie de contexte în care sunt crescute şansele de accident şi să reuşim ca, instinctiv, să căscăm ochii şi mai mari şi să ne pregătim pentru  surprize neplăcute.

Aşadar, unde şi în ce situaţii am învăţat eu că trebuie să mă păzesc şi să casc ochii (mai mult decât de obicei; într-o ordine absolut aleatorie):

* În dreptul staţiilor de transport în comun, mai ales dacă am observat un autobuz/tramvai/troleibuz venind. E oraşul plin de pietoni grăbiţi care şi-ar da şi viaţa ca să prindă un autobuz, deci vor alerga printre maşini,  fără să-şi pună o secundă problema că pot fi loviţi.

* În trafic, atunci când cel puţin pe o bandă de lângă mine traficul este blocat, sau se circula în coloană, iar pe banda mea, în faţa mea, sunt cel puţin câţiva metri liberi. E posibil să se trezească un grăbit din coloană, să ia brusc de volan şi să se arunce în metrii ăia liberi, fără să se asigure din spate.

* În dreptul oricărei parcări de super/hiper-market şi în dreptul oricărei benzinării, (asta cu benzinăria este valabilă şi mai mult în afara localităţii). Nu mă îngrijorez atât pentru cei care ar ieşi fără să se asigure, cât pentru cei care virează brusc să intre în parcare.

Pe orice drum de o singură bandă, cu linii de tramvai. Dacă a fost înaintea mea maşina care spală asfaltul, cu atât mai important e să casc ochii bine: pe lângă riscul de a aluneca pe şină, cel puţin în Bucureşti acestea sunt străzi vechi, cu o grămadă de gropi şi denivelări. (Aşa cum au punctat şi câţiva dintre voi, la întrebarea noastră de pe Facebook)

* În dreptul sensurilor giratorii nou înfiinţate, pe DN-uri, rondurile făcute cu buget de austeritate, de 1,5 m diametru, unde am şanse mari ca şoferii să nu adapteze viteza pentru un viraj atât de strâns şi să devieze de pe banda lor, fix peste mine.
Ca  un corolar la acest punct, avem un articol primit de la Silviu Melnic (link aici) despre sensuri giratorii împrejmuite de garduri mici, cu ţepuşe şi mai mici în care vă puteţi sparge cauciucurile în cel mai bun caz.

*Atunci cand devansez mașini pe partea dreaptă, cu atat mai mult dacă banda 1 pe care mă mișc este ocupată parțial de mașini parcate. Știu din experiență că șoferii au tendința să gândească: ”dacă nu încap eu pe-acolo, nu încape nimeni” și deci să nu se mai asigure atunci când vor să vireze pe banda întâi.
Corolar: aici ochii-cât-cepele trebuie distribuiți uniform între mașinile din stânga și străzile laterale din dreapta. Mai ales dacă sunt mașini parcate pe prima bandă, șoferii care ies de pe o stradă laterală vor avea intenția să avanseze până în buza benzii a doua, ca să se asigure (și, la fel, pentru că nu au reflexul de a presupune că cineva încape pe jumătate de bandă și, deci, va merge pe acolo).

* La intersecțiile în care: eu am prioritate iar pe axul drumului e cel puțin o mașină care stă la cedează trecerea. Dacă nu mai sunt alte mașini care se apropie de intersecție, pe sensul meu, am șanse mari ca cel care așteaptă să îmi țâșnească în față, considerând că are timp să traverseze intersecția până ajung eu în ea.

* Ori de câte ori trebuie să mă opresc, în miezul unei intersecții, între alte mașini, la cedează trecerea. Aici casc ochii foarte mari până unde avansez și dacă am unde să pun piciorul jos. Eu stau pe vârfuri – dacă prind o denivelare fix pe partea unde las greutatea, o comit jenant și risc să-i mai zgârii și pe alții.

Cam asta e lista mea de situații unde casc ochii instinctiv, așteptându-mă mereu să-mi încerce cineva atenția și reflexele. Sunt sigură ca aveți și voi astfel de situații în minte. Haideți cu comentariile, vă rog, să completăm ”harta situațiilor de risc.”

P.S.1 Am primit de la Alex, pe Facebook şi această listă. N-o comentam, o dăm mai departe, ca atare.
P.S.2 Am dat de curând și peste acest curs de conducere preventivăcare trece în revistă destul de multe din potențialele pericole, atât pentru moto cât și pentru mașini. 

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

Moto Siguranță la Cluj
Despre mersul preventiv, în ritm francez
Duși cu motorul în India

10 comments

  1. “Atunci cand devansez mașini pe partea dreaptă”

    Un pericol foarte des intalnit, pe care extrem de multi motociclisti si biciclisti nu il constientizeaza, in aceasta situatie, este soferul de pe contrasens care intra pe o straduta laterala, sau pietoni care traverseaza neregulamentar, si soferii ii lasa pentru ca “oricum e coloana si n-am unde sa ma duc”. Daca circuli pe prima banda (ex), iar traficul de pe banda adiacenta s-a oprit, sunt sanse mari ca acestia sa faca loc unui sofer ce vrea sa intre pe o strada laterala (prin fata ta). Sau pur si simplu sa intoarca, ajungand pe prima banda.

    Morala: cand circuli paralel cu o coloana de masini, incetineste MULT (si/sau opreste) cand vezi ca o fac si ei, si circula cu atentie sporita.

    O alta situatie periculoasa se prezinta la apropierea de bifurcatii (ca e intrare in pasaj, sau semi-rond [ex: Romana]) – aceasta este o variatiune a “io de fapt trebuia s-o iau p’aci!” – intotdeauna se gaseste cate un sofer care sa se “prinda” prea tarziu ca el nu vrea sa mearga prin pasaj, si sa taie benzile in ultima clipa.

    Dar, cum am comentat pe facebook – Situatia cu risc crescut de accident este.. da. Cand esti pe doua roti, trebuie sa fii constient de tot. Orice factor aparent marunt poate cauza o situatie neprevazuta. Nu zice nimeni sa fim paranoici, insa nu ne permitem sa visam cu ochii deschisi, trebuie in permanenta sa fim constienti de locatia si eventualele intentii ale tuturor masinilor din jur (asta include si masinile de pe contrasens), de pietoni, de conditiile drumului etc.

  2. Da, da, bună adăugirea cu “io de fapt trebuia s-o iau p’aci!”
    Un loc unde pățesc des dintr-astea e la intrarea în pasajul Unirii. Dar cum ziceam, nu facem hartă, ci mai aducem în atenție diverse situații.
    La fel, de acord cu ideea de a încetini mult când circuli paralel cu o coloană. De fapt, să nu fiu pricinoasă, dar de-aia ne cheamă SlowRide, tocmai că susținem ideea asta. Mi-aduc aminte o discuție în contradictoriu, nu mai știu dacă aici pe site sau pe facebook, despre a circula sau nu pe banda întâi. Eu una circul, dar cu ochii în zece, mai ales după ce mi-am luat o dubă în freză exact în situația descrisă de Alexa cu banda 1 ocupată parțial de mașini parcate.

  3. Mie îmi pare periculoasă șoseaua de Centură între Ștefănești și Tunari, în zona podurilor. Soluția găsită acolo pentru întoarcere e halucinantă, cred că doar statisticile Poliției știu câte accidente au fost până acum. Și vor mai fi…
    Aș face și o mică nuanțare, apropo de situații, sunt de două tipuri, cele din care ieși cu forțe proprii și cele din care ieși cu ajutorul altora, sau nu.
    Am eu una proaspătă, care deși e rară, aproape imposibilă, poate aduce beneficii celor de la curățătoriile de haine și anume depășirea unui TIR pe o șosea cu o singură bandă pe sens.
    Pare simplu, asigurare, loc suficient față de inamicul din sens contrar, semnalizare, gaz dupa pofta inimii, bestia tresaltă de la vreo 90 la o sută și ceva, angajare în depașire.
    În spatele mobrei mele, se bagă un șofer care își imaginează că avem loc amândoi. Aici își vâră coada necuratul și pe la jumătatea depășirii, motorul mobrei dă în nas și trage cu întreruperi.
    În spate venea nebunul cu faruri de 4 iulie, în dreapta TIR-ul își vedea de treaba lui, în față inamic apropiindu-se periculos, cum se rezolvă ?
    Amiabil, de ce vreme ce scriu pe-aici.
    Toată lumea frânează în afară de mine. TIR-ul frânează, nebunul frânează și el și se bagă în spate, frânează și inamicul de pe contrasens iar motociclistul astmatic se strecoară la timp în fața camionului.
    Cred că a fost a treia oară în viață când am scăpat dintr-o situație urâtă nu prin eforturile mele ci prin ale altora.

  4. Văleu. Hai că la asta m-am îngrozit.
    Pe vremea când aveam mobră cu comutător manual de pe rezervor pe rezervă, mai aveam și eu coșmaruri cu ”ce-se-întâmplă-dacă-mă-lasă-gazul-în-depășire”… Iaca acum știu.
    Și, într-o notă mult mai recentă, asta mi-a adus aminte de prietenii bulgari care JUR că accelerau în disperare când încercam să-i depășesc (eu fiind deja angajată în depășire). Nu conta ce venea din față. Asta a fost la ultima tură – de Grecia.

  5. Apropo, George, care au fost celelalte două situații?
    Pune aici… sigur avem ce învăța din ele, măcar că le trecem la panoul de ”Așa NU”.

  6. Nu e nimic de învățat, greșelile îmi aparțin 100%.
    Prima dată a fost o încrucișare de drumuri prin Italia, unde mă holbam după indicatoare crezând că sunt singur, pe prioritate și m-am trezit la realitate auzind scrâșnet de frâne. M-a ratat bietul șofer cu câțiva centimetri, văduvindu-și panoplia de un specimen rar. 🙂
    Am oprit după, transpus și jur că am înțeles tot ce a zis deși habar n-am de italiană. S-a liniștit doar după ce a constatat că sunt urmașul dacilor, cei pe care i-au mai bătut o dată în 106.
    A doua oară a fost banal, calcul greșit la o depășire, grabă, neatenție și doi șoferi de nota zece. Am scăpat dar încă mai calculez și acum ce făceam dacă cei doi nu și-ar fi luat bacul ?
    Stânga nu se putea din cauză de parapet, frontala cu duba sau strecurat sub roțile duble ale autobuzului pe care-l depășeam ? Grea dilemă…
    Acum mă amuză, dar vorbim de situații în care dacă ești ajutat mai apuci să postezi pe FB și sunt sigur că n-oi fi eu sigurul. Mai există și șoferi buni, slavă Domnului !

  7. Mi-am mai adus aminte una. Pe orice drum de țară, sau drum relativ nepopulat, cu vizibilitate. Deși în mod normal ai zice că ești safe, reflexele și atenția încep să slăbească și te poți trezi că te ia prin surprindere cineva care iese din drum lateral, animale, etc. Mai ales că în general drumurile acestea tind să fie însoțite de tufișuri generoase care ascund în general ce se petrece în lateralul drumului (deci e doar o impresie de vizibilitate).
    Atenția trebuie să rămână la cote maxime indiferent de tipul drumului.

  8. Ăsta e un exemplu foarte bun. Vezi un bot de tractor care iese hotarât dintre arbuști, te pregătești să-l lași să treacă și să-l ocolești prin spate, fandezi și…hopa ! Mai există și o remorcă sau un plug după el.
    În cazul unei căruțe însă, n-ar trebui să fie un pic mai atent și calul ? Că doar el e primul care are vizibilitatea cea mai bună și de obicei, nici nu bea alcool …

  9. Apropo de situații mai există una ciudată în care faci “fixarea pe punct”.
    Mergi prea aproape de colegul din față și îți fixezi privirea pe roata lui convins că face tot ce trebuie și te lași furat de gândurile tale.
    Deodată vezi că roata pe care urmărești se blocheză, scârțâie și scoate fum derapând iar tu ori te duci direct în ea ori ocolești cum poți, pe unde poți, dacă poți.
    De evitat situația, dacă îți aduci aminte !

  10. Cun spuneam si pe Facebook. Drumurile proaspat brazdate de freza pentru asfaltare. Pleaca si masina după canale daramite motoreta.
    Mare atenție la cai. Am vazut filmuletul cuiva in care calul se speriase de primele doua motociclete, si a sărit brusc in fata la a 3-a.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *