Manualul motociclistului și circulația în imagini

Manualul motociclistului și circulația în imagini

E o vorbă din bătrîni, probabil de la latini încoace: ”de la invenția apei calde și-a cozii la prună, nimic nou sub soare”. Cam așa și cu regulile de circulație deși, desigur, ele suferă continuu îmbunătățiri, reglementări, în ton cu timpurile și moravurile. Mai ales cu ultimele…

Dar să reviu la subiectul anunțat în titlu. Acu’ nu multă vreme mi-a picat sub ochi o comoară în adâncuri îngropată, formată din două cărțulii, deopotrivă de vechi. Una e așa:

 

Circulația în imagini – Editura militară a Ministerului Forțelor Armate ale R.P.R – București 1954. Scrisă de Tehnic Lt. Col. Ioan Gh. Mirescu.

și numaipuțin nemaivăzutul:

Manualul mototciclistului – Asociația Voluntară pentru Sprijinirea Apărării Patriei – 1956

Fără să intrăm în realitățile sociale, socialiste și politice ale vremurilor, pentru cititorii mai tineri am o singură întrebare – dacă știu ce înseamnă R.P.R. de mai sus. Pentru restul, cât se scarpină mai tinerii motocicliști în cap și-n google, vă rog să continuăm.

Circulatia in imagini, 1954

Circulatia in imagini, 1954

Circulația în imagini – 1954

Cărțile au o savoare deosebită, savoare venită din chiar limba română de atunci, din anii 50, presărată cu epitete și descrieri cel puțin hazoase, deși teribil de serioase (vedem imediat de ce, conține și groaznice nenorociri), din observarea realităților din trafic de la vremea aceea, și totodată lasă un gust amar teribil când vezi că, nici după jumătate de secol și mai bine, tot nu suntem în stare să urmăm niște reguli simple și de bun simț.
De exemplu, o inocentă așezare pe benzi a vehiculelor la intersecție. Să ridice mâna sus cine:

a) N-a trebuit să ferească vreodată un mușteriu care cârmește stânga pe o stradă cu trei benzi fix de pe banda I;
b) Nu s-a trezit cu unul de pe banda III că fix atunci voia s-o ia la dreapta, eventual prin tine, cum am pățit eu cu duba;
c) Nu s-a aflat în viața lui în asemenea situație încurcată să fie el însuși pe banda greșită- sigur, noi aveam un motiv serios și întemeiat, nu ca cei de la pct. a) și b) care sunt niște odioși.

Circulația pe benzi

Circulația pe benzi

Mai răsfoim:
”Cînd mergeți pe stradă fiți atenți la cele ce se produc în jurul dv.; preocupații și fricoșii întotdeauna au dat naștere la grave accidente de circulație.” –fig. 271 și fig. 272 pag. 155.
Sau și mai amuzanta figură 204 care spune Viteza mare în localități produce panică în rîndul cetățenilor; respectați și aplicați întocmai vitezele maxime impuse de Decretul de Circulație pe drumurile publice.” – pag. 124.
Sau, fig. 195, pag. 118: ”Este interzis a claxona strident și prin surprindere la trecerea pe lîngă pietoni deoarece aceste claxonări produc spaimă pietonilor, care prin mișcări neprecise vă pot produce accidente grave.”

Aș putea să dau citate de pe fiecare pagină cred. Stai să încercăm și cu poze.
Pentru vitezomani: vă rugăm să ridicați rugi fierbinți de mulțumire oricărei zeități vă închinați, că nu v-ați născut în vremea aceea. Viteza maximă admisă la motociclete în afara localităților: 70 km/h. Oh, dar vai, noi așa ieșim din curte sau din parcare… Ce să mai vorbim de autostrăzi.

Viteze maxime

Viteze maxime

Sigur că aici sunt vag (!) ironică pentru că nici motocicletele nici drumurile nu mai sunt totuna cu cele din vremurile acelea. Dar atât vreau să zic, puteați să vă nașteți într-o perioadă în care aceasta ar fi fost norma.

Mersul pe mijlocul șoselei, acolo unde sunt două benzi pe sens. În sfârșit am înțeles de unde se trage! Desigur, de la încălcarea părții bombate (fig. 83, mai jos). Cu toate acestea, le atragem atenția nostalgicilor și asupra fig. 84 – mai trebuie și să se dea la o parte.

Pe mijlocul soselei

Pe mijlocul soselei

În viraje nu se intră în viteză mare. Hai să repetăm cu toții: doar pe circuit este admis! Pe stradă… mai un câine, mai o căruță (că din acest punct de vedere suntem încă în 1954 în România), deci cu viteză mai redusă vă rugăm. Mai ales că sunt unii care ”datorită vitezei și curbei nu [pot] menține vehiculul pe dreapta”. Sunt convinsă că nu cunoaștem niciun caz. Continuăm.

Viteza in viraje

Viteza in viraje

Tot despre curbe: ”Nu uitați, viteza la depășire într-o curbă, duce la groaznice nenorociri.”

Viteza la depasire in curba

Viteza la depasire in curba

Desigur, nu mie, niciodată mie. Că, așa cum bătem apa-n piuă de când tot scriem, zmeilor nu li se întâmplă niciodată nimic, groaznicele nenorociri sunt întotdeauna pe forumuri și la știri, când altcuiva, săracul, băiat tânăr, ce păcat de el, i s-a întâmplat groaznica nenorocire. Nu vorbesc aici sub nicio formă de accidentele întâmplate din alte cauze, ci doar de cele care sunt din cauza vitezei motociclistului și din cauza cărora, aproape întotdeauna, în percepția publică, motocicliștii sunt asociați cu viteza.
Despre copii am mai zis noi. Însă, vai nouă, nu chiar în cuvintele acestea: ”Arătați copiilor că e mai ușor să fii educat decît omorît într-un accident provenit din necunoașterea regulilor de mers pe drumurile publice” – fig 279- pag. 158.

Educarea copiilor

Educarea copiilor

Sau… e chiar invers oare? Este clar mai ușor să fii omorât decât educat? Aș face un sondaj de opinie aici…

Frânarea

Aici am lăsat ambele pagini cu formule și explicații savante, iar pentru descâlcirea calculelor nu pot decât să îl chem pe John în ajutor, care știe mai bine să descâlcească așa ceva. Ce mi se pare interesant e că lui, la un calcul simplu, i-au dat 39m de frânare, iar în carte scrie 35m cu 23,41m net. Net adică ”drumul parcurs de autovehicul din momentul cînd i s-a aplicat frîna și pînă în momentul cînd s-a oprit”.

Franarea

Franarea

Distante de franare si formule

Distante de franare si formule

Fără calcul, eu știu așa. Pe stradă stâlpii de iluminat sunt cam din 25 în 25 de m. Îi luăm reper. Deci dacă eu circul cu 60 km/h prin oraș, pot să mă uit între punctul în care mă aflu și următorii 25-30 de metri de șosea (preț de 1-2 stâlpi) în ce anume pot să mă înfig liniștit dacă îmi iese ceva brusc în cale (mașină, om, etc) presupunând că nu am unde evita și singura opțiune e frânarea. Punând și mama ABS-ului la bătaie.

Sensul giratoriu.

Să ridice mâna sus cine știe exact ce și cum se semnalizează în sens giratoriu și cum trebuie să te încadrezi în funcție de ieșirea aleasă. Las mai jos imaginea, poate ajută:

Circulatia in sens giratoriu

Circulatia in sens giratoriu

Și-ncă una, hilară prin actualitate, care în zilele noastre se traduce prin ”loud pipes save lives” (Not! n.a.). În 1954 era: ”Pe drumurile publice nu este permis a se merge cu eșapamentul deschis”.

Nu circulati cu esapamentul deschis

Nu circulati cu esapamentul deschis

Din Manualul Motociclistului nu am spicuit deocamdată, mai ales că n-are poze și are 13 capitole despre mecanică și diverse părți componente ale motocicletei. Magnetou, de exemplu. Nu mă văd scriind despre magnetou. Partea a doua este într-adevăr despre conducere, am să o citesc însă vom vedea dacă urmează să fac vreun rezumat aici.
Vestea cea bună e că s-a oferit cineva să digitalizeze cărțile, deci țineți aproape, poate reușim să le transpunem într-o formă bună de împărțit curioșilor. Asta desigur cu acordul lui George, datorită căruia am intrat în posesia minunilor de arhivă și căruia îi mulțumim. Cum, unde, când ne-a dat cărțile? La băută, nu v-am pus eu să veniți? Poate mai facem, stați pe aici.

 

 

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

Brambura în concediu (IV)
#MyDanube – cu bicicletele prin Wachau
Despre RideX direct de la sursă - interviu cu Matei Albulescu

3 comments

  1. Deci calculelele mele aproape “din burta” o fo’ precise! 😀

    Cred ca asta e unul din cele mai triste articole de pe site.. cum ai spus, te obliga sa realizezi ca de mai bine de jumatate de secol, oamenii nu au invatat sa respecte niste reguli de baza..

  2. Da, din punctul ăsta de vedere, e cam de râsul- plânsul. Știi care e culmea? Că citești mijind un zâmbet pe sub musteți despre ”groaznicele nenorociri” după care realizezi că vezi ZI DE ZI la știri exact asta. Aiurea că fix aseară se petrecea un accident cu motociclist undeva pe Trafic Greu, nu știu detalii.
    🙁

  3. Râdeți voi “harapi albi” (licența mea) dar io chiar am luat o grămadă de ștampile radar, pentru mers cu 50 kmh/ în localitate.
    Cum adică ? Păi, te prindea milițianul și-ți aplica o ștampilă în carnet (carnetul fiind cu foi și coperți roz). Oricine se uita și vedea purcoiul de ștampile știa că ești vitezoman. Dar ideea Inei rămâne valabilă, istoria există doar pentru a fi repetată, nimeni nu învață nimic, nimic nu se transmite genetic, totul se reia de la zero cu fiecare generație.
    Iar treaba cu eșapamentul deschis e cam așa, (am avut și eu o mobră cu astfel de minune, după ieșirea din cilindru, țeava de eșapament se bifurca, o țeavă trecea prin site iar alta nu, fiind evacuare liberă. La bifurcație aveai o clapetă care dirija gazul pe unde doreai tu. Strașnică acustica…
    O să ne mai spună căutătoarea noastră prin arhive cum puteau semnaliza șoferii, adică, prin semnalizatorul electric (rudimentar), prin scoaterea mâinii pe geam sau…prin deschiderea portierei !! Yeah, very funny…am și eu imaginație nu trebuie să faceți desene.
    După toate astea, se pare că ne vom delecta cu regulile de circulație din 1926, dar numai dacă se pune Ina la punct cu germana.:)
    Iar pentru amatorii de potcoave mai avem arhive cu accidente, concursuri de circulație și noutăți auto-moto din 1968, 1969…bla, bla…
    Dar vorba nepoată-mii : “Cine mai citește dom’le, cărți ? Nu putem aștepta până se face filmul ?”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Cum a fost la Povești cu Gabriel Jderu | SlowRide - […] s-a dat în 1912 (am uitat deja de când era prima), ceea ce face ca ceea ce vă povesteam…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *