Lecție de non-mecanică moto

Lecție de non-mecanică moto

Articolul de mai jos este scris de John, unul dintre cei mai fideli şi activi cititori pe care îi avem. Îl cunoaşteţi, căci l-aţi mai citit. Întâi ne-a explicat de ce e bine să ai experienţă biciclistică înainte de a te urca pe motor. Apoi ne-a sfătuit să nu ne consumăm tot norocul de la primul drum mai lung. Apoi am aflat împreună cum optimizăm timpul de reacţie. Acum ne explică mecanica de primăvară.

Ei, dracii moșului, a venit vremea să devenim serioși. Oarecum. Adică, puțin mai mult decât de obicei. Dar nu prea mult. Oleacă.

Vedeți dunga asta de lumină care delimitează urmele plăcuței de frână pe disc? Asta e uzura discului. Din grosimea acestuia, în timp, plăcuțele au format un șanț de 0.7mm (pe fiecare parte). Discul de BMW F650 are o grosime de 5mm. Ideal, nu ar trebui să ajungi sub 4mm (acesta urmează a fi schimbat in curând). Și despre asta vreau să vă vorbesc azi. Mici verificări care te pot scuti de necazuri mari pe viitor.

Nu voi detalia cum să schimbi uleiul la mobretă, cum să schimbi plăcuțele de frână, cum să aerisești frânele etc. Este internetul plin de informații, inclusiv videoclipuri detaliate pe Youtube. Poate operațiunea, într-unul din aceste clipuri, este făcută fix pe modelul tău de motocicletă, așa că nu strică să cauți ”Suzuki Bandit 600 2003 how to replace brake pads”. Desigur, primul pas ar fi să verifici manualul de service al motocicletei personale. Dacă nu ai unul, merită investiția, dacă intenționezi pe viitor să faci diferite operațiuni de unul/una singur/ă.

Mai mult ca sigur toți am auzit de la ”bătrâni” că ar trebui făcută o verificare a motocicletei înainte de fiecare călătorie, o revizie după fiecare perioadă în care mobra a fost trasă pe dreapta, etc. Dacă nu îți place mecanica, nu e cazul să discutăm despre revizia de început de sezon – presupunem că duci mobra la doftor, și se ocupă el de aceasta. Dar, dacă îți place integritatea corporală, sunt câteva check-uri pe care ar trebui să le faci măcar lunar.

Să purcedem, zic. Pe sistem ”bullet”, că e 2016 și nu avem timp de poliloghie.

  • Starea cauciucurilor. Aici includem presiunea potrivită, ”carnea” rămasă pe calea de rulare (uzură) și integritatea cauciucului: urme de îmbătrânire, crăpături, obiecte străine (sau neaoșe) înfipte în cauciuc, găurele rămase în urma unor obiecte străine (sau neaoșe) înfipte apoi desprinse, etc.
  • Starea sistemului de frânare: Uzura plăcuțelor, a discurilor, starea și aranjamentul conductelor de frână (nu trebuie să aibă unghiuri ascuțite, conductele trebuie să aibă un ”flow” cât mai lejer, nu trebuie să fie prea întinse). Atenție la discuri, contează nu numai degroșarea (subțierea) lor, ci și ”șanțurile” lăsate de plăcuțe! Dacă acestea sunt adânci, discul trebuie schimbat (sau macar alezat, dacă are suficientă ”carne”).
  • Șuruburi/piulițe slăbite/desprinse. În special la roți, la schimbător și pedala de frână, la ghidon (ghidonul poate fi strâmb din prinderi, dacă ai luat o căzătură mai ușoară, iar asta duce la disconfort la ghidonare, uneori dificil de interpretat). Aruncați cu ochii (sau, mai bine, puneți cheia) pe șuruburile ce țin cricul/cricurile. Nu o dată a fost nevoie să le strâng, iar la Bandit a trebuit chiar să înlocuiesc un șurub de la cricul central, pe care probabil l-am pierdut în mers. Nu cred că ar plăcea cuiva să ajungă acasă și să lase mobra sprijinită de gard, că nu mai are cric. În plus, uită-te (ochiometric, după curățarea locului) după fisuri/îndoituri ale cricului. Cunosc oameni ce au fost nevoiți să le sudeze/îndrepte.
  • Starea lanțului și a pinionului. Nu avem toți cum să verificăm cât de alungit este lanțul (este nevoie de o sculă speciala), dar putem verifica următoarele: jocul lateral, dacă este întins în norme, dacă pinionul are dinții ascuțiți (semn de uzură), dacă pinionul este deformat (prin rotirea roții, se poate vedea dacă acesta ”bate”). Și, dacă tot suntem aici, le și curățăm și ungem.
  • Starea circuitului electric. Nu, nu punem mâna pe multimetru, deși nu este atât de înfricoșător pe cât pare la prima vedere. Dar… farul probabil știm cum funcționează. Verificăm ambele faze. De semnale suntem siguri? De stop suntem siguri? Atât în poziția de rulare, cât și la frânare? Bateria e bună, releul de încărcare își face datoria? Starea bateriei se poate verifica manual, cu faza lungă pornită (cu motorul oprit), și cu aplicarea semnalelor. Lumina nu ar trebui să fluctueze prea tare. De asemenea, dacă motocicleta pornește mai greu la prima cheie, bateria este primul lucru pe care trebuie să îl verifici.
  • Liniile de combustibil. Motivul pentru care am compilat această listă. Offizierul are 20 de ani, furtunele de combustibil sunt îmbătrânite (uscate și crăpate, vezi poza de mai jos), iar unul a cedat complet. Din când în când, aruncă un ochi peste furtune, măcar cele de la suprafață, ușor de urmărit. Uită-te după crăpături, până nu ajungi să le observi (ca sus-semnatul) după firicelul de benzină care mânjește frumusețe de asfalt.Din fericire, un metru de furtun de combustibil costă până în 20 de lei, iar eu aveam nevoie doar de 10 cm de furtun de 8 mm diametru (interior), de la petcock (selector) până la filtrul de benzină in-line. Deși furtunul vechi este de 6mm, și filtrul la fel. Hmm.

foto final articol jeifoto final articol jei 2
Clipsurile se văd în imaginea de mai sus, lângă selector, nu e nevoie decât de un patent (clipsurile costă 1 leu, dar aveți grija la dimensiune), și cinci minute de pierdut. Sau puteți folosi inele metalice cu șurub (în dreapta imaginii, înainte și după filtrul de benzină). Atenție, însă! Petcock-ul offizierului are poziția OFF, care permite deconectarea furtunelor fără a pierderi, dar nu toate sunt așa, e posibil ca al tău să necesite să pui un prieten să țină degetul la mufă, ca să nu pierzi toată benzina până faci schimbul.

Ca să ținem articolul scurt, ne oprim aici. Sunt sigur că aveți adăugiri, așa că vă aștept în comentarii. Apropos, RCA-ul mai e valabil? Dar ITP-ul când expiră?

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

Pana din târg nu se potriveşte cu socoteala de-acasă
Traseu de nemers la mare
Lista incompletă a situațiilor cu risc de accident

33 comments

  1. Foarte bine punctat, excelent articol, fenomenal scriitor! 😀

  2. :))) Da, domnule. Ești bun!

  3. Aprob pozitiv. Restul de comentarii doar la cerere 🙂

  4. Cer. Hai cu restul de comentarii. 😀

  5. La prima vedere, verificarile tehnice par benefice. Dar eu presupun următoarea desfășurare:
    Minimum 10-15 minute la fiecare verificare și sunt cel puțin șapte, asta ar da cam o oră jumate pierdută.
    Dacă eu, Ionescu, vorbesc cu amicul Popescu să plecăm dimineața la 8 ca să ne întâlnim la 10 în Brașov, amicul Popescu va avea – mergând cu o medie de 70 km/h – un avans de peste 100 de kilometri.
    Când el e deja la Sinaia, eu abia am terminat verificările. Teama de a nu găsi berea caldă, micii pe sfârșite și distracția terminată, mă va face să încerc să recuperez din handicap. Voi fi obligat să depășesc peste linia continuă și viteza regulamentară, voi fi nevoit să trec pe roșu și să nu dau prioritate pietonilor.
    Voi conduce agresiv, imprudent și foarte departe de ceea ce se vrea Slow Ride.
    Pe de altă parte, dacă nu verific nimic, știind că am furtunurile de frână crăpate și plăcuțele uzate, chestia asta mă va conștientiza și voi merge foarte încet și atent, perfect regulamentar, ca Popescu.
    Cum ieșim din această dilemă ?

  6. Verifici ca mine: benzinește, scânteiește, pornește, go! 🙂
    Mă mai uit și eu precum curca-n crăci la cabluri și nu pricep nimic (m-a certat mecanicul acum că nu-s bine întreținute), mă uit la lanț și mai nou, la cauciucuri cu mândrie că d-abia le-am luat, nici nu le-au picat mustețile.
    Bună treaba cu bateria. Ia să văz eu de clipește farul…

  7. George, nu e chiar asa, carcotasule. 🙂

    Astea sunt check-uri pe care le faci pe ici pe colea, cand apuci, ca sa nu fie nevoie sa pierzi o ora jumatate (desi nu dureaza nici pe departe atat) fix inainte de un traseu mai lung. Diseara te uiti la cauciucuri si la lant (cateva minute), maine la traseele de furtune/conducte (alte cinci minute), peste x zile la altceva etc etc.

    Sau, intr-o zi frumoasa ca asta, te pui in dos cu o bere rece, si faci toata verificarea. Invita si un prieten, poate vede el ceva ce iti scapa, si viceversa.

    Da, in manuale scrie ca tre’ sa faci anumite verificari la fiecare drum. Ca sa-si protejeze khuru’, ar fi in stare sa scrie sa verifici lantul din mers, so.. grain of salt..

    @Ina: o fluctuatie va exista, dar asta e un test simplu de verificare: Cu motorul oprit, faza lunga pornita, dai semnal, si vezi cat de tare fluctueaza lumina.

    Pornesti motorul, repeti. Again, ar trebui sa fluctueze putin, dar nu sa dea flashuri la fiecare semnal. Daca check-urile astea nu prezinta fluctuatii mari, inseamna ca bateria inca poate. Apoi accelerezi putin (spre ex, la Offizier as accelera la 2000-2200rpm din 7500, la Bandit la 2500-3000 din 14000), si nu ar trebui sa mai fluctueze. Daca nu mai fluctueaza, inseamna ca si incarca – poate normal, poate prea mult, poate putin, dar inca nu e releul picat de tot. Deci ai verificat si circuitul de incarcare ad labam.

    Again, astea sunt ceea ce se numesc “preemptive checks”, ca sa observi din timp probleme mai mari. Nu sunt exclusive, intotdeauna va fi de preferat sa duci mobra la un doftor bun cel putin o data pe sezon, ca sa o verifice “ca la carte”.

  8. Păi, din ce scrieți voi reiese că doar “ne uităm”. Uitatul îmi ia foarte puțin, dar dacă se constată că lanțul sare peste dinți și lichidul de frână e ca marmelada ?
    Mă mulțumesc să constat că există o problemă și o conștientizez sau pun mâna și o rezolv ?
    În cazul ăsta, dacă o rezolv, nu rămân nemâncat și nebăut?
    Așa cum ziceam, dacă mergi cu defecțiuni ești obligat să circuli cu viteză mai mică în schimb dacă mobra e în stare perfectă ești tentat să-i dai blană și..poți face buba.
    Acum ați înțeles adevărata problemă, adică de ce verificarea tehnică, ne poate aduce buba, pentru că ne întărește încrederea în resursele noastre, ne împinge sa fim mai agresivi și să circulăm mai rapid ?

  9. Nush de fetele de la Slowride, da’ eu nu as merge deloc cu defectiuni, mai ales la drum lung. Catre mecanic, daca nu sunt prea periculoase, poate. Dar la munte? Nope.

    In plus, SlowRide-rii nu “ii dau blana”, nu? 😀

  10. Să așteptăm și o altă părere, împărțim la câte sunt și facem media.

    Deci, mers “la blană” cu mobra în perfectă stare versus mers încetișor cu defecțiuni ?
    Urnele se vor închide în 24 de ore, grăbiți-vă !

  11. @John – merci ptr explicația în detaliu.
    @George – nu mai băga bățul pe la gard că nu merge nimeni blană :))
    În rest, am mai zis și repet: eu totdeauna înainte de orice tură mai lungă o vâr în service, să se uite mecanicul la ea. Așa la învârteli prin oraș, prin țară, mă uit eu, dar tot ca-n crăci, pentru că așa cum am mai spus, aptitudini tehnice n-am. Ce am însă e spirit de observație, așa că orice mișcă, scârțâie, țâțâie, curge, clipește, zumzăie, etc, într-un mod în care n-a mai făcut-o până atunci, ajunge în raport scris.. tot pe masa mecanicului 🙂

  12. Nu trebuia să mă desconspiri! Altfel, cum mai aflăm și noi, una, alta ? Bine, era prea evident că bag bățul dar următorul pas urma să ridic la fileu o minge foarte interesantă și anume…
    Deși e foarte puțin probabil, se poate întâmpla să cadă ambele frâne față-spate. Chiar eu am găsit un caz cu o Yamaha Diversion oprită (cu mult noroc) cu picioarele pe jos.
    Știm că un 4T oprește mai bine decât un 2T, un monocilindru mai bine decât 4 clindri, etc.Poate că ar fi bine de atins măcar teoretic subiectul, cum procedezi atunci când rămâi fără frâne?

  13. Pai e simplu, bagi picioru’ la spite.. 😀

    E mult de discutat aici, si tehnicile variaza in functie de motor si de circumstante. Daca esti pe autostrada, ai timp sa incetinesti, dar daca esti in oras, si te apropii de coloana de masini oprita la semafor, e foarte probabil ca se va lasa cu buba. Presupunem, in scenariul urmator, ca nu ai un pericol imediat in fata.

    E important de stiut ca frana de motor este eficienta pana la un anumit punct, si ca nu e bine sa dai dintr-a patra la 80km/h intr-a-ntaia, ca rupi transmisia. Incetinirea se face gradual, trecand daca nu prin toate, macar sarind cate o singura treapta, in functie de turatia curenta a motorului.

    Cu ajutorul franei de motor, poti incetini pana la (estimare ochiometrica) 15-20km/h, ceva mai bine la un mono, cum ai spus, ceva mai slab la un L4. Dar cum o aduci la zero? Poti incerca metoda Flintstone, dar exista riscul sa iti rupi picioarele, inainte sa pice si mobra pe tine.

    Personal, as cauta o panta usoara, o bordura nu foarte inalta, cu ajutorul carora sa incetinesc suficient, sau o parcare ori straduta laterala putin circulata, in care as putea lasa motocicleta sa incetineasca pana aproape de zero.

    Intr-un scenariu de urgenta? Frana de motor, chiar brutala, cu riscul ruperii transmisiei sau motorului, si proptitul “controlat” intr-un gard sau chiar o masina. In conceptia mea, e de preferat alternativei de a strange ochii si discutat cu prietenul imaginar.

  14. Uite, niste sfaturi de la niste altii: https://rideapart.com/articles/motorcycles-brakes-go-out?page=2

    Basically, incetinesti cat poti, opresti daca poti, daca nu, incerci sa te introduci in trafic, si, ca o ultima varianta, cum am zis si eu, intentional crashing. Daca nu ai experienta prea mare, recomand varianta mentionata de mine, daca ai ceva experienta, e mai usor (dpdv al damage-ului) sa iei curba si sa schimbi in jos, astfel incat sa fortezi roata sa fuga, si sa o culci pe o parte la viteza relativ mica.

    Either way, daca nu ai CBS pe motocicleta, sau daca nu te lasa fix vreun cip care controleaza franele (is that even possible?), cred ca ai mai multe sanse sa castigi la Loto, decat sa iti pice ambele frane de-odata. Mai ales daca faci pre-check-urile astea din cand in cand..

  15. Super! Mai rămâne să ne punem de acord (că experții nu s-au pus încă) dacă tăierea contactului poate ajuta de la un punct încolo.
    La mine cel puțin, roata spate va merge târâș începând cu a doua.
    Și, să nu uităm, dacă ne apropiem de o intersecție circulată, cotim pentru a acroșa (dacă e de neevitat) vehiculul/vehiculele în sensul nostru de mers în locul unui impact perpendicular.
    Da’ zicem Doamne-ferește și mai bine să nu știm.:)

  16. Ok, deci m-ați speriat definitiv. Cum să te lase AMBELE frâne deodată??/ mmm…
    (Ajută la ceva tăiatul contactului?)
    Eu am pățit la viața mea, în mers, să mă lase doar frâna spate, ceva nu era strâns cum trebuie la dânsa. Am ajuns teafără doar cu frâna față până la primii oameni înarmați cu scule care, la sfatul mecanicului pe care-l sunasem, au știut să mă înfrâneze la loc pe spate.
    Revenind…
    @John – poate ar trebui să facem un material cu – ce faci dacă te lasă frâna în mers/ se rupe lanțul (cred că atunci faci accident), se înfășoară ceva pe lanț (știu cazuri), etc.

  17. Se poate face un articol d’asta, dar ar fi mai mult ipotetic. Am mers fara frane (pe spate nu prea mai aveam placute, si celor de pe fata le-a picat ferodo-ul, pur si simplu), am mers pe pana, si pe fata si pe spate (in ocazii diferite), dar nu am avut ghinionul sa mi se rupa lantul sau sa se prinda ceva la lant.

  18. Ina, sunt cazuri foarte rare și apar doar în lipsa procedurilor citate mai sus, adică întreținere proastă și lipsa verificărilor.
    Păcat că nu avem acces la statistica Poliției însă citind în diagonală printre evenimente o să constatăm că majoritatea covârșitoare a evenimentelor cu bubă apar din cauza “abilităților” pilotului.
    Cauzele tehnice sunt extrem de puține.
    P.S. Un lanț rupt în cel mai rău caz îți frânează brusc roata spate sau îți este aruncat în spate (avem persoane care pot depune mărturie, hi, hi..)însă totul poate fi ținut sub control.
    Celor care le e frică de asta își cumpără mobre cu cardan 🙂

  19. De ce, cardanul nu se rupe? Eu știu pe cineva care a făcut accident cu buba mare de la rupt lanț pe autostradă la 140km/h. Parcă lanțul? Sau pană? Na drace, am uitat.
    Apropo de pană, și eu am mers pe pană, nu pricepeam de ce brusc, indiferent cât de varză aș fi pe curbe, chiar nu reușeam să le mai iau nicicum :))

  20. Văd că toată lumea se laudă cu mersul pe pană, dar nimeni nu mă poate egala pe mine. Am primit amendă pentru exces de viteză cu motoreta pe pană (de benzină) și motorul oprit. Practic, mă “scurgeam” din inerție, mai aveam nevoie de câteva zeci de metri ca să intru în legalitate. Bine, asta se întâmpla demult, înainte de a se fi inventat internetul și de a exista SR 🙂

  21. amenda de viteza?!
    cam cat de incet te ”scurgeai”, totusi? :)))

  22. Încercam să-mi păstrez impulsul. E posibil să mă fi “scurs” destul de repede, dar având motorul oprit (și le-am dovedit că nu mai pornește) am crezut că nu “se pune”. Pentru că teoretic, în momentul ăla nu ești autovehicul, care se deplasează cu forțe proprii ci un fel de meteorit care intră în atmosferă. Și pe meteoriți cine-i întreabă de sănătate ?

  23. hm. dacă ai plătit amenda, se pune că nu erai meteorit. :))

  24. decaveu'

    Vrei sa inveti sa folosesti franele cat mai eficient? mergi cu scuteru’… :))))))

  25. dezvolta. 🙂

  26. Baga, bre, ce are esspresoru’ asa special? 😀

  27. Na. Ce om. Ne-a scărmănat curiozitatea și acu ne lasă cu ochii goi.

  28. decaveu'

    Ia luatz’ voi de mergeti cu o trotineta care nu are frana de motor de niciun fel, si cand mergi ca omu’ cu 60-70 la ora si iti taie vreunu’ calea, asa, din scurt, vezi cat de repede poti sa franezi fara sa ajungi pe jos sau infipt in decor… La scuterache te bazezi doar pe frane cand vrei sa reduci viteza, mai ales cand mergi cu un espressor de 184 de kg. 😀
    Concluzia, cand ai disponibila doar frana de la manetutze inveti sa o folosesti cum trebuie.
    In traficul de oras ma folosesc foarte mult de CBS, iar frana fata doar pentru deplasatul incet printre masinile oprite la semafor, pentru intrat in curba trebuie sa franez nitel inainte si apoi sa accelerez progresiv pentru a avea traciune suficienta, orice decelerare este egala cu trasul ambreiajului la o mobra, si nu vrei sa faci asta cand esti in curba cu 50-60 la ora deoarece timpul de raspuns al ambreiajului centrifugal nu este la fel de prompt ca la o motocicleta, are un delay de cel putin o secunda pana cupleaza si inca vreo 3-4 secunde pana intra complet in sarcina.
    Recunosc, momentan viata mea este trista fara maneta de ambreiaj…

  29. Noi ne puneam problema nu de folosit frânele eficient ci cât de eficient le folosim dacă rămânem fără ele, caz teoretic, foarte puțin probabil dar nu imposibil.
    Nu luasem în calcul motoretele electrice sau cu transmisie automată, pentru că statistic sunt mai puține.
    Până la urmă, fiecare se adaptează agregatului pe care îl conduce. Sunt motociclete cu comenzile invers (frâna spate pe stânga și schimbătorul de viteze pe dreapta, sau cu viteza 1 în sus și restul în jos) cu accelerația pe stânga sau chiar cu tracțiunea pe roata față. A trece de pe un motor clasic pe una din astea vă imaginați ce iese…

  30. decaveu'

    Franarea fara frane o poti face si prin debreieri succesive si cu gazul redus la minim, combinat cu retrogradarea mai multor trepte de viteza (in cazul in care ai si timp de manevre suplimentare). Am avut IJ, cu frane pe tamburi, daca treceam prin apa sau ajungea ceva ulei/grasimi pe sabotii de franare era cam trista situatia si ma bazam doar pe frana de motor. Cand mergeam cu cioparasul nevestei ma bazam pe frana doar dupa ce reduceam serios viteza retrogradand.
    Sa nu crezi ca la un maxiscooter franele sunt ceva de exceptie, majoritatea au franele dimensionate pentru viteza de oras, daca mergi tare ajungi sa te bazezi pe eschive, slalom, etc, franele sunt cam pe locul 2 ca utilizare. Am fost pus in situatia sa reduc din scurt de la 120 km/ la 50 km/h, noaptea, pe autostrada, gigel iesit in depasire din scurt, fara semnal, fara sa se asigure (gigel se deplasa cu maxim 60 km/h, vroia sa depaseasca un junghi de Dacie care se deplasa si mai incet), atunci am simtit cat de ”eficiente” sunt franele de maxiscooter la viteza aia…
    A, si degeaba ai niste frane cat de cat ok daca furca e praf, tot din experienta o stiu.

  31. decaveu'

    Am uitat sa adaug, trebuie sa schimb placutele de frana urgent 😀

  32. Deci lectia nr 1: ai grija ca toate subsistemele mobrei sa functioneze in parametri.. 😀

  33. decaveu'

    Lectia nr 0 : de verificat compatibilitatile anumitor sisteme sau repere. De ex. am aflat ca scuterache nu a fost gandit pentru ”noua” legislatie care prevede mersul cu farul aprins, in consecinta trebuie sa pun bateria pe redresor cam la o saptamana,doua. Concluzia = alt releu si alt alternator (candva).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *