Dileme de parcare

Dileme de parcare

Știți mitul urban conform căruia șoferițele au probleme cu parcarea? Ei bine, aparent și motociclistele. Sau nu toate, doar unele. Sau nu unele, doar eu. Încă nu mă prind ce fac greșit, dar să vă explic. Nuuu, n-are legătură cu manipularea motocicletei cu motorul oprit. Nu. Sunt mai creativă de atât.

Exemplul 1. Vin la serviciu, parchez motocicleta în dreptul intrării în clădire, în lungul aleii, în dreptul unui gărduleț care mărginea, pe partea dreaptă, carosabilul. Până aici pare coerent, nu? Ies de la serviciu, găsesc motoreta blocată de o Alfa Romeo parcată paralel cu mine! Înainte – altă mașină parcată, în spate era… spatele, iar Alfa la doi centimetri de ghidonul meu. Noroc că până să fiu eu gata cu încălzit și echipat a venit și deșteapta. Da – mă pot răzbuna: era șoferiță! (Și vedetă pe deasupra, ca să fie imaginea completă).

Exemplul 2. După ce-am pățit-o cu diva de mai sus, parchez în parcare. Mare parcare. Mă rog, la orele la care muncesc eu erau vreo 10 mașini risipite prin tot spațiul. Mă așez într-un șir, paralel cu o mașină, la un metru distanță de ea.
Mă abordează un coleg (șofer, dealtfel):
– A ta e motocicleta?
– Da.
– Și de ce-ai parcat-o acolo?
– Păi… e parcare?!
– Bravo, mă. Să ți-o dărâme cineva.

Fac pauză de sinapse. Brusc.
– De ce s-o dărâme, taică? E parcare! E în șir cu alte mașini. E vizibilă! De ce?!?
– Mda. (Și apoi îmi resetează complet sistemul) Logică de femeie!

De trei săpămâni aud cum ar trebui eu să mă așez sub vreun stâlp de iluminat, eventual legată de dânsul, nicăieri în apropierea asfaltului, fiindcă sigur-sigur o s-o dărâme cineva, în trecere pe-acolo! Și aceste vorbe de înțelepciune îmi sunt spuse cu drag și grijă (serios vorbind) de colegi care conduc mașini.

Așa că vă rog. Scoateți-mă din bezna minții.
Unde ar trebui să parchez? Și, eventual, o fi necesar să-mi leg o instalație de Crăciun la ea, să fie vizibilă pe timpul nopții?!

Până atunci, vă spui atâta înțelepciune cât am adunat eu când vine vorba de parcat motocicleta:

  • întâi de toate, să caști ochii unde pui piciorul jos când oprești. In addenda, să te asiguri că ai pus cricul corect (am o prietenă căreia i s-a prăbușit motoreta fix din pricină de cric ne…întins până la capăt). Nu o lăsa în zonă cu nisip, pietriș, criblură, sau – dacă asta e singura opțiune – măcar așeaz-o astfel încât să nu fii nevoit să faci prea multe manevre la plecare (da, eu am prăbușit-o pe mine, astfel, după ce mi-a fugit piciorul pe pietriș, când încercam s-o scot din parcare);
  • apoi (aici am o părere diferită de Ina, și de alții probabil) dacă ești în paralel cu un gard, alege să fie cu cricul spre el. Mi se pare mai puțin sigur ca motocicleta să fie înclinată spre drum. Aici accept și opinii contrare, evident dacă sunt argumentate;
  • nu te opri cu botul în pantă, decât poate daca ai o motocicletă ușurică iar tu ai doi metri de picioare. Fă un efort și, dacă e musai să o lași în pantă, întoarce-o și intră cu spatele;
  • peste noapte ar fi bine să aibă un sistem de siguranță (eu m-am bazat tot timpul pe un lanț cinstit). E potrivită și-o husă peste dânsa (o protejezi și de intemperii, dar mai ales de curiozitatea trecătorilor sau de idei furioase ale vecinilor);
  • să nu blochezi intrări/ieșiri și nici trotuare. Dincolo de lipsa de bun simț a gestului, riști să fie lovită (intenționat sau din greșeală, dar tot pagubă va fi);
  • cască ochii și în sus. Sub schele (clădiri în construcție, blocuri în curs de anvelopare) nu e niciodată un loc bun să stai. Atunci de ce ai lăsa-o pe ea acolo?
  • n-o scoate la neutru. e mult mai sigur să fie în viteză. Și cu ghidonul blocat;
  • atenție vara! Asfaltul se înmoaie și ar fi bine să pui ceva dur sub cric. Fie folosești paduri de plastic special concepute, sau orice cutie de tinichea, sticlă de plastic pe care, din păcate, le găsești oriunde la marginea trotuarului.

Cam asta am adunat eu până acum. Alte idei mai aveți?

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

Cum să te asiguri corect
Mica noastră avere - atenţia
Atenție la neatenție

24 comments

  1. Auzi bre, să ne certăm pe un subiect pe care în principiu suntem de aceeași părere e ca și cum am fi un balaur cu două capete care se ceartă între ele. Sau cu trei, dintre care două îl bârfesc pe al treilea că…
    Mai bine lasă. Revenind, tot nu sunt de acord să o pui cu cricu’ spre gard. Mi se pare contraproductiv, dacă o trântește unu’. În caz că stă între cric și gard, oricine s-ar sui pe ea în joacă sau ar lovi-o sau eu mai știu, oricum ar fi susținută – într-o parte de cric, și dacă n-ai încredere în el presupun că oricum trebuie verificat – altminteri ce faci cu ea la drum? Ai grijă să fie pe lângă vreun gard să nu pice din senin? – iar în partea cealaltă, dacă pică spre gard, măcar rămâne sprijinită, nu riști să-ți pice pe manete, etc.
    Și-apoi, trăim în România, eu undeva în spatele blocului am trei rânduri de borduri la un copac. La fel și la gard, e bordură, dacă o pun și cu cricul și cu bordura pe aceeași parte, nu mai ajunge lanțul s-o leg de sus numitul gard.
    E clar sau fac un desen??

  2. PS- pe colegul, cu logica lui de bărbat în parcare, nu l-am înțeles. Să ne dumirească cineva, vă rugăm.
    AAA! Ai uitat una – ce te faci când drumul este foarte înclinat (nu fața versus spate, ci lateral). Sigur ai pățit ca pe drumuri de munte (sau eu știu de care) partea carosabilă să fie atât de înclinată încât trebuie să o lași… mult mai jos ca să atingi cu cricul decât ți se pare ție că ai mai putea (încă) să o ții fără s-o scapi 😀

  3. Nu o mai lasa cu cricul spre gard. Daca vrea vreun pustan sa-si traga un selfie cu ea, risti sa ti-o dea jos, pentru ca nu are nici un punct de sprijin in partea asta. Si se intampla destul de des ca diversi indivizi (si individe) sa se urce pe motoarele parcate pentru a-si face poze.

    Ca sa nu mai vorbim de cat de incomod e sa te urci pe ea “invers”, si cat de precis trebuie sa o parchezi, ca sa nu o harjai de gard cand o lasi pe cric.

    Singurul sfat pe care il dau (acum) legat de parcare: un lant e sfant. Chiar daca orice lant poate fi taiat, orice lacat deschis – sunt multi hotomani “de ocazie”, care vor cauta o prada mai sigura daca vad ca mobra ta e legata cu ceva.

    De acord cu ghidonul blocat si lasat in viteza, cu o adaugire: la unele mobre poti sa blochezi ghidonul si in partea cealalta (asa e la offizier, spre exemplu), ceea ce poate fi folositor in functie de spatiul in care parchezi (roata in drum vs roata spre gard).

    Nu lua in seama ce zic nenii aia. Poate nu stiu sa se exprime.. poate voiau sa-ti recomande ca, atunci cand parchezi intr-un sir (gen supermarketuri etc etc) pe un loc de parcare marcat, sa nu duci motocicleta pana in fata, ci sa o lasi cu spatele vizibil, aproape de limita locului de parcare – astfel, cei care cauta disperati locuri goale, nu se vor infige cu masina in motocicleta ta mascata de masinile parcate in paralel cu tine.

  4. Vad ca insistați amândoi cu cricul și gardul.
    Inteleg ideea ca vine un prost, se urcă pe ea, o ridică la verticală și o scapă pe dreapta în drum, în timp ce-și face selfie.
    Pe vremuri, cand o țineam legată de gard, povestea asta nu era posibilă, fiindcă era atat de bine legată încât nu se putea îndrepta decât după desfacerea lanțului.
    In plus, eu nu parchez astfel încât să poată sta cineva între moto și gard. Mă aliniez maximum la stânga, mă înghesui ca-n autobuzul plin și apoi mă extrag pe dreapta. Ole!
    Argumentul meu esențial este acela că, dacă e cu cricul spre gard implicit este înclinată în partea aceea. Și mi se pare mai sigur așa decât să fie înclinată înspre drum. (Da, e adevărat, întotdeauna poate veni cineva să traga de ea și s-o dea „peste cap”, cum ar veni.
    Dar e clar ca nu-mi pot imagina toate formele și variantele de gard.

  5. Horror, dar e mai bine așa decât să o lași aproape dreaptă. Eventual la o margine de drum european, pe care circulă tiruri.
    În principiu, faci două, trei ecuații de geometrie plană și alte câteva desene de geometria spațiului și te așezi cumva „în spic”, într-un unghi de 45 de grade față de marginea drumului. Sau mai ajustezi, până te lovește confortul.
    Ar trebui să funcționeze.

  6. Ți-am răspuns mai jos, la pachet cu Ina. Pisălogilor.
    Bună ideea cu „spatele cât mai aproape de intrarea în locul de parcare”.
    Nu era cazul la discuția mea. Cred că ei s-au gândit ca e noapte și noaptea șoferii merg în orb.

  7. Pai daca o legi de gard, poti s-o lasi in orice directie – daca o lasi cu cricul inspre gard, e in pozitia superstabila nr 1. Daca o lasi cu cricul in partea opusa, atunci va fi “tinuta” de lant, deci tot nu o sa cada. Decat daca ai un ghinion incredibil..

    Cu parcatul in panta e cu semnul intrebarii.. sunt multe variante – cat de inclinat este drumul, daca exista inclinare si in cealalta axa, daca exista o “margine” in care ar fi in siguranta fata de trafic, din ce e constituita marginea respectiva (nisip, pietris, asfalt, pamant tare, sant etc).

  8. Fată eu vreau să vin să-i fac poze să mă dumiresc de topologia locului. Dar eram sigură că vine și John să zică ceva. Mă bucur să văd că suntem în aceeași idee.
    Și da, uitasem adăugirea cu blocatul roții și pe direcția cealaltă.
    @Alexa – e bună ideea cu parcatul la 45 de grade dar anumite locuri nu permit că ieși cu capra în drum.

  9. decaveu'

    Si daca o legi de ceva, ai grija ca lantul sa nu atarne pe jos, de preferat sa fie prins cat mai sus, cu atat mai greu de taiat.

  10. Cric central sau lateral ? Gard viu ? Gard electric? Vrem detalii!

  11. Gard electric! Special pentru Alexa :))))

  12. Chiaaaar! Cric central! Eu n-am această minune a tehnologiei. Însă, din câte știu, dacă tot îl ai, cel mai bine o parchezi ridicată pe el, corect? Mă contrazice cineva?

  13. Nimeni. E cea mai buna inventie dinaintea painei feliate!

    Motocicleta este mult mai stabila, inclusiv pe asfalt in curs de topitura.

  14. decaveu'

    Painea feliata a distrus farmecul cinei romantice…
    Cricul central este cea mai buna optiune, atunci cand il ai.

  15. Io, nu vreau să fiu cârcotaș da’ la faza asta sunt cu Alexa.
    Din lipsa de replici, am înțeles că e vorba de mobră cu cric lateral și gard ne-electric și ne-viu.
    Care ar fi dezavantajele sau avantajele?
    Avantaje:
    a) Dacă pică mobra de pe cric, nu cade în fața TIR-ului pe stradă ci se sprijină frumos pe un gard.
    b) Dacă pică, nu blocheză traficul și nu deranjează pe nimeni.
    Dezavantaje:
    a) Dacă pică, se zgârie gardul, riști să fii dat în judecată de proprietarul gardului pentru distrugerea proprietății,
    b) Dacă nu pică, un eventual infractor ar putea folosi mobra ta ca suport pentru sărirea gardului și executarea unei infracțiuni, ceea ce ar duce la ideea unei eventuale acuzații de complicitate, costuri cu avocați, procese, etc…
    c) Dacă o persoană, încearcă să se suie sau să-și facă o poză pe mobra ta, aceasta căzând peste ea, lângă gard, va fi mai greu de văzut și, implicit de salvat, ceea ce va duce la acuzația de omor prin imprudență sau alte variațiuni…
    După cum se observă, e mult mai convenabil să o proptești cu cricul lateral spre un gard, de preferat ne-viu și ne-electric și să te rogi să nu dorească nimeni să-și facă poze călare sau să escaledeze gardul, decât să o orientezi spre stradă cu riscul de a cădea, bloca traficul sau a cădea în fața unui utilaj greu și de a fi distrusă, daună totală, asigurare ASTRA, nu plătește nimeni…plâns în pumni…
    Referitor la parcare, în general, eu sunt surprins că se ridică la fileu întrebarea asta cu antecedentele arhivelor SR, citez din memorie…”nu ne vede nimeni, să te comporți ca și cum ai avea o mantie invizibilă..etc…
    Păi, dacă în trafic nu te vede nimeni și nu te respectă, de ce te-ai aștepta ca într-o parcare să fii tratat ca o mașină ? Și să ocupi un loc de mașină ?
    Eu adopt același principiu, nu mă vede nimeni, nu mă respectă nimeni, nu deranjez pe nimeni și îmi aleg un loc de unde să pot pleca indiferent cum vor acționa dușmanii mei, mai puțin inteligenți.
    Iar referitor la logica de femeie, este dovedit că bărbații au o logică rațională iar femeile o logică de tip intuitiv.(logică = inteligență). Nici una nu e mai bună decât alta.
    Pentru detalii, apăsați butonul “like” 🙂

  16. Tu nu vrei să fii cârcotaș, dar îți iese natural :))
    Nu înțeleg conceptul cum să pice mobra de pe cric, legată de gard. Se înmoaie cricul brusc? Se rupe stând? Umblă cineva la el?
    Dacă pică pe gard, la cum arată gardurile noastre, nu se supără nimeni.
    La pct b), eu am ajutat infractor și fără să fiu parcată, odată când pe la Universitate îmi alegra unul prin față, eu fiind pe carosabil, în mers, el perpendicular pe direcția mea. Am claxonat și frânat și târziu, cu coada ochiului am descoperit că era urmărit de vreo 2 în uniforme de poliție care s-au oprit, săracii, la claxonul meu. Deci, am ajutat infractor și fără gard și fără parcare. În caz că vrea cineva să mă acuze de ceva zic c-a fost pamflet.
    pct c) se rezolvă cu husă de moto peste ea. Nu se mai suie nimeni. De asemenea o păzește cât de cât de tigăile cu ulei aruncate de sus (am pățit-o), chiștoace aprinse (idem), oase de pui (tot pe mobra mea). De pisicile care se urcă pe ea nu, că ele se strecoară pe dedesubt.
    Deci cu husă și între cric și gard. Insist. Apoi, de ce te-ai aștepta să te vadă cineva… aia nici eu nu înțeleg.

  17. George

    Există cricuri speciale, care sar în poziție orizontală imediat ce le-ai atins. Așa are userul George de pe acest forum. N-am aflat nici eu la ce folosesc dar se pare că sunt utile pentru plecările ca din pușcă. Mai sap, dacă aflu vă spun și vouă.
    Dacă un copilaș are mâncărimi și atinge o astfel de…hm…fierătanie, aceasta va cădea pe el aproape sigur.
    Dacă îl vede cineva, îl poate salva, dacă nu-l vede…intervine Alexa.
    Iar husa nu poate fi utilă dacă prin preajmă se află o corcitură de lup cu Rotweiler, cum are userul George de pe acest forum. Aceste corcituri au obiceiul de sfâșia huse, de a roade cabluri și de a distruge orice poate fi distrus.
    Tot userului George i-a fost ros mănunchiul de cabluri electrice care iese din motor.
    Cu speranța că aceste lămuriri au adus un pic de lumină în tenebroasa teorie a parcării, vă stau la dispoziție cu poze, sau dacă există amatori, pot împrumuta animalul pentru testat husele.

  18. neeeaaah…mulțumesc frumos. Nu-mi trebe câine, că am parcat odată la Alexa și Cosmin acasă și mi-a ros câinele buloanele. Mulțumim, avem dacă ne trebuie.

  19. E mai bine decât să roadă semnalele. Am păţit şi aşa, cu el. :))
    Nu. Şi eu votez fără câine.

  20. George

    Am înțeles, vă plac animalele doar declarativ. Eu însă mai am o nelămurire cu parcarea asta. E vorba de parcare scurtă, mă duc îmi iau țigări și plec sau una lungă, o las aici, plec în armată și vin peste un an? Că atunci se intră pe tărâmul alunecos al furtului și aici se adaugă suplimentar alte precauții.
    O metodă bună de descurajare a furtului ar fi să ai motoreta într-o stare cât mai jalnică, plină de ulei, ruginită și foarte veche. Ideal ar fi să pornească foarte greu sau deloc. Voi cum le aveți, tentează sau nu ?

  21. decaveu'

    Daca este pe furate, conteaza cat de raspandit este modelul, nu cat de bine/rau arata.

  22. George

    Dacă e răspândit se fură? Probabil pentru piese.
    În cazul ăsta, cel mai sigur ar fi să lași în parcare un Traub 1917. Probabil, fiind un exemplar atât de rar, n-o să-l vrea nimeni. Am glumit, desigur.
    Dar serios, am un model de motoretă din care nu mai sunt decât vreo două în țară. Și unul în Serbia. Dacă se fură știu unde să-o caut.

  23. @George – mobra aceea de neam domnesc, de soi, de-am văzut-o noi în curte la Răzvan la povești… aceea e model rar?
    Îmi plac animalele, am pisică, nu roade nimic ce ține de motor (numai ipod-ul, odată, dar am iertat-o).

  24. Aia, aia. Am aflat și eu că cică e un model caraghios da’ când am luat-o n-am știut. Dacă citeam rewiev-ul înainte n-o mai cumpăram și acum eram și eu serios.
    Oricum, mai am încă două fiare în afară de aia, așa că nu-i bai. Toate mobrele mele au împreună 78 de ani.
    Nu cred că tentează pe nimeni, poate doar pe custodele de la muzeul Leonida…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *