Cum îți calculezi traseul și bugetul pentru vacanța de vară

Cum îți calculezi traseul și bugetul pentru vacanța de vară

A) Deschizi o hartă. Te uiți pe ea. Închizi harta, te duci afară la motocicletă, și pleci. Oriunde. Când se termină banii, te întorci.
B) Cu un pic de organizare, deschizi harta și începi să croiești un traseu și un buget.

Pentru varianta B și pentru cazul în care nu ne-am apucat încă să plecăm în jurul lumii, nici tu nici eu, o să presupunem în datele problemei că ai un timp limitat (a.k.a. concediu) și la fel un buget care trebuie un pic croit, întins, cârpit și-apoi prezentat drept vaca cea grasă de muls în vacanță.

Deci, dacă vrei să faci câteva calcule, să vedem la ce ar trebui să te uiți:

  1. Calculul traseului pe hartă – număr de kilometri
Spre Sankt Petersburg

Spre Sankt Petersburg

În funcție de zilele de vacanță pe care le ai ar trebui să știi cam cât de departe să te arunci. Eu știu despre mine că dacă e o zi numai de mers, fir-întins, pot cam 600, hai 700 de km/ zi. Iar asta numai 2-3 zile la rând, apoi am nevoie de o pauză sau trasee mai scurte.
Dacă e să fac o medie, fac cam 300 de kilometri, ceea ce îmi lasă și timp de vizitat diverse. Dacă sunt pasuri montane, drumuri dificile – pun mai puțini kilometri pe zi, idem dacă sunt granițe de trecut. Dacă în schimb sunt autostrăzi, te poți gândi la un număr mai mare de km pe zi. Dar o să luăm pentru ușurința calculului o medie de 3-400 km pe zi.
De unde, cu bătaie, înseamnă 4500-5000 km. Din experiență îți spun că 5000 în două săptămâni sunt destul de greu de dus, și că oricum ai calcula, ici-colo îți trebuie o zi de pauză, fără mers deloc pe motor.
(Vorbesc aici cu începătorii și cu cei care nu au atestat de la Iron Butt Association, da?)
Am mai povestit aici cum e cu numărul de kilometri.

Tips & tricks:
-Dacă îți apar prin feed-ul de la facebook locuri interesante, sătuce cu vreun schepsis, vreun parc natural sau o cascadă pe care ai vrea să le vizitezi, caută locația menționată cu google maps și salvează-ți-o la favorite. Așa, când va fi să faci un traseu ai și inspirație, iar dacă te pomenești prin zonă vei ști să nu le ratezi. Așa am făcut noi când am plecat amândouă furtunos în Bulgaria după o peșteră și-o cascadă și ne-am făcut… douăzeci și nouă.
În rest, în limita inspirației, croiești traseul după cum ți se năzare, ținând cont de limitele tale personale de mers, și ale colegilor de drum, dacă e cazul.

Loc de vazut

Loc de vazut

  1. Calcul buget

Cel mai simplu calcul de benzină pe care îl fac este următorul:
La 4500 km, la un 6L/100 km (acoperitor, motorul consumă mai puțin dar așa includ și eventualele… rătăciri), cu 1.6 euro/L benzină (din nou, un preț mare, dar sunt țări în care găsești benzină mai ieftină și țări în care poate fi și peste 1,6 euro) rezultă:

45 x 6 x 1,6 = 432 euro. Hai 500 să fie acoperitor.
Pentru un calcul mai strâns poți folosi site-uri de genul acesta, dar din amintirile mele prețurile erau pe ici pe colo un pic mai mari.
De ce spun asta. M-a întrebat odată cineva dacă se poate gândi că ajunge în Rusia, parcă tot la Sankt-Petersburg cu banii aceștia (adică cei 500 de euro), dus-întors. Bine, sigur că în Rusia benzina e mai ieftină, dar chiar așa? Inițial am crezut că glumește, dar apoi după ce-am mai vorbit m-am dumirit că omul chiar nu știa dacă îi ajung.
Tips & Tricks pentru benzinării:

Benzinarie Austria

Benzinarie Austria


Observă cu atenție sau informează-te din timp asupra tipicului benzinăriilor din țările pe unde treci.
Am pățit în Franța, în localități mici, să găsesc benzinării automate „fără om”, care la alimentare îți blocau automat 100 Euro pe card, și durează câteva zile să ți-i deblocheze banca. Nu vrei asta în vacanță.
În altă parte de lume, în Ucraina, plăteam dinainte. Și cum la motocicletă n-ai de unde ști exact câți litri îți intră, până am calibrat calculele, mai lăsam câte un firfirel în plus la benzinar.
În Grecia, m-am scormonit de amintiri cu Alexa împreună și am ajuns la aceeași concluzie, nu ai benzinării pe autostradă, trebuie să ieși în primul sat și apoi să re-intri pe autostradă.
Dacă intenţionezi să plăteşti cu cardul, asigură-te că acest lucru este posibil, întrebând personalul benzinăriei. Nu are importanţă dacă este un lanţ mare de benzinării şi nici dacă au abţibilduri cu VISA, Mastercard, etc. lipite pe uşă. În Bulgaria, Alexa a trebuit să se ducă până în primul sat să scoată bani, după ce deja alimentaseră. Norocul lor că erau doi, mai greu să faci așa când ești unul singur.
Toate detaliile acestea pot fi sensibile în momentul în care ai intrat pe roșu și nu știi unde ți-e scăparea…

Taxe de autostradă

Autostrada

Autostrada


Sigur că mai bine te duci pe oriunde altundeva decât pe autostradă. Însă uneori sunt de ne-evitat, deci le luăm în calcul. În Franța, spre exemplu, deși tot turul a fost doar pe cele mai splendide poteci asfaltate, tot am avut la dus și la întors spre Paris nevoie să plecăm pe autostradă. Tot la câte un segment mai tușeam câte 11 euro. Apoi, la fel în Grecia unde m-am trezit fără bani mărunți (să nu faci ca mine!).

Tips & tricks – dacă vrei un calcul mai aproape de realitate, poți încerca să îți calculezi ruta pe ViaMichelin, pentru că îți va lua în calcul și taxele de autostradă, sau vignete, costuri suplimentare care pot apărea pe lângă consumul strict de benzină.

Alte cheltuieli
Presupunem că înainte de plecare ai motorul cu revizia făcută, cauciucurile în stare bună, lanțul în mințile lui (dacă e cazul de lanț), șamd. Adică, nu luăm aici în discuție cheltuieli legate de motocicletă, ci doar cheltuielile legate de drum.

Chiar și-așa, pot apărea diverse… neplăceri. Cum am pățit de exemplu în granița cu Rusia când a trebuit să las vreo 20-25 de euro present pentru domnul vameș, că era ziua lui.
Sau în Austria când netam-nesam mi-am cumpărat cauciuc pe spate de vreo 160 de euro. (Cu tot cu cazarea și oprirea neașteptată din cauza penei, cred că am lăsat pe-acolo vreo 200 de euro neprogramați).
Un buget pentru cheltuieli neprevăzute, mai ales cu motorul, mi se pare obligatoriu. De aceea toate calculele le estimez un pic în plus, plecând de la consumul motocicletei, la prețul benzinei, etc. Și peste aceste estimări rotunjite mai adaug încă 100-200 de euro, care e un buget cât să nu fii complet descoperit.  Te va scoate din mici necazuri, că dacă baiul e mai mare, ori suni un prieten, ori bagi mâna adânc în card (și vezi ce mai găsești pe acolo).

pana de cauciuc in Austria

pana de cauciuc in Austria

Apropo de card – pleacă cu măcar două carduri după tine. E posibil să te trezești că din varii motive vreunul nu îți merge. Ia și bani cash, în moneda țării în care intri, că poți s-ajungi prin vreun sat uitat de lume unde nu plătești cu cardul, și nu poți să-ți iei nici măcar o apă. Am pățit în Rusia, în Grecia… iar în Serbia și Bulgaria, foarte aproape de granița cu noi, mai poți încă să plătești în lei, dar la un curs… „consolidat”.

Monezi folositoare

Monezi folositoare

Obligatoriu, la alte cheltuieli legate de drum, intră asigurarea medicală. Nu pleca din țară pe motor fără ea. În funcție de asigurator și suma asigurată, plătești undeva la 10-15 euro. Mai nimic, și te poate scăpa din belele grave.

Cât despre cazare, mâncare și cheltuieli cu supraviețuitul zilnic, depinde atât de mult de preferințele individuale, că mi-e greu să fac un calcul clar. Între cazare la hotel sau la cort e o mare diferență. De asemenea, depinde dacă mănânci „din brișcă” (pe marginea drumului, ce ți-ai luat de la magazin, cum făceam cu Roxana prin Italia, unde luam brânză și cârnați de la magazinul de delicatese și mâncam pe lângă câte un lac frumos), sau la restaurant, sau din supermarket, sau din ce ți-ai luat de-acasă… (Eu prefer bucătăriile locale, deci nu car mâncare din România).

Picnic Italia

Picnic Italia

Sau asa, picnic Franta

Sau asa, picnic Franta

Depinde dacă bei cafea, și dacă o bei în Viena la 4 euro sau în Ruse la 2 lei. Dacă te mai cazezi pe la prieteni sau la couchsurfing, dacă te duci în țări mai scumpe sau mai ieftine decât România. Pentru vest, eu calculez o medie de 30-50 de euro pe zi, din nou, acoperitor (cu cazările asigurate). Iar aici bag de-a valma mâncare, cafele, suveniruri, stickere pentru motocicletă, intrări la obiective turistice (că nu-mi place doar să trec pe lângă ele, pe unele vreau să le vizitez), berile de seara, etc.

Varianta de cazare

Varianta de cazare


Tips & Tricks:
Ia jumătate din hainele pe care ți-ai propus să le iei, și de două ori mai mulți bani decât crezi că îți trebuie.

Recapitulare:
Calcul de vacanță pentru 15 zile:
4500 km (maxim, mai mult mers pe motor decât vizitat locurile prin care treci);
500 euro benzină (acoperitor, cu rătăciri cu tot);
100-200 euro pentru cheltuieli neașteptate;
30- 50 euro pe zi pentru mâncare și distracție în funcție de arici. Ariciul din buzunar.
10-15 Euro asigurare de călătorie.
Buget cazare – după preferințele personale.
Vize după caz, la distanța discutată nu prea e cazul.

Disclaimer: calculele sunt adunate din experiența tururilor făcute de mine până acum, respectiv vacanțe și călătorii un pic mai lungi, dar sigur nu adventure  RTW-uri. Dacă am uitat ceva, completăm, dacă ai ceva de adăugat, punem pe listă.

Mai jos: cam unde poți să ajungi de 4500 km, dus- întors: Franța, Nordul Europei, Tallinn, Sankt-Petersburg, Moscova (dar de ce-ai vrea?), Georgia. Sigur, nouă nu ne place să plecăm și să ne întoarcem pe același drum, deci grijă la estimare. Vacanță plăcută!

harta, manusi

Dacă ți-a plăcut, încearcă și:

SlowRide Trailer - Video
Pleci în concediu – ce ai de făcut?
How do I bike*?

10 comments

  1. Ina, sperii oamenii cu calcule d-astea complicate și se lasă păgubași!
    Eu am altă metodă, dacă e afară, înmulțesc numărul de kilometri cu 0,25 euro/km.
    Dacă e înăuntru, înmulțesc cu 0,1 euro/km.
    Și a ieșit bine de fiecare dată. Dar sunt de acord și cu cash-ul.
    M-am trezit o dată într-o țară unde nu se vorbește engleza, că trebuia să trec cu bacul un râu și nenea barcagiul nu avea ATM. Când m-a văzut chitit să mă întorc (vreo 50 de kilometri și pe rezerva mică) i s-a făcut milă de mine și m-a traversat moca. Uneori, deci, se poate 🙂

  2. Taci că-mi place și varianta asta. Și 0,25 e acoperitor, nu? Adică taxe, autostrăzi, prostii? Că așa pare…
    Ahahaha, mi-am adus aminte când am trecut cu bacul între MD și UA și nu ne mai ajungeau leii moldovenești, ca atare, barcagii s-au stropșit la noi și domnul care mă însoțea a prestat muncă fizică de tras- împins bacul (că era de-acela pe frânghie care trebuie mânuit… cu căngile la parcare).
    Deci, soluții găsim.
    Am mai primit cafele prin benzinării când n-aveam bani să le dau. În Rusia și Grecia. Mno.

  3. Va invidiez eu sunt mai sărac și nu am atâția bani de un concediu

  4. Sigur există și variante mai ieftine sau mai scurte. Eu am dat un buget acoperitor.

  5. Calculul final il raportezi la tine: poti face mai putini kilometri, poti alege variante de cazare mai ieftine (si un numar mai putin de nopti), poti restrange cheltuielile cu mancarea la preturi de supermarket, etc. Ideea e ca, orice ar fi, e bine sa pui o suma peste tot necesarul care sa acopere neprevazutele.
    Si – sfatul meu (sau ceea ce fac eu in concediu): la maximum o saptamana refac monetarul si estimarile. Asta fiindca nu sunt foarte bine calculata la bani si mai scap in rasfaturi si cumparat prostii.

  6. Nu pot să mă abțin să nu amintesc pregătirea pentru plecarea în jurul lumii, evident, Ted Simon. Aș putea spune că a fost foarte subțire bugetul. O primă concluzie, viața era mai ieftină. O a doua concluzie, dacă tendința se păstrează, în viitor va fi mai scump (și mai greu) să călătorim decât în prezent.

    “Într-un brâu purtat pe piele aveam 500 de lire în cecuri de călătorie. Într- un portofel negru, încuiat într-una din cutii aveam mici cantități de numerar în monede variind de la cruzeiros la kwachas. În bancă, sau cel puțin așa erau promise, peste 2.000 de lire sterline. Am considerat toate acestea ca suficienți bani pentru a merge în jurul lumii și a cumpăra ceea ce am nevoie timp de doi ani.Costurile de combustibil le-am estimat la 300 lire, costurile de transport la 500 de lire.
    Asta se întâmpla în 1973. Benzina în Europa costa în jur de un dolar pe galon, o liră sterlină avea 2.40 dolari. Îmi puteam permite 2 lire pe zi, în medie, pentru alimente și cazare ocazională ceea ce putea fi considerat un cost generos.
    Șapte sute treizeci zile la 2 lire pe zi fac cum s-ar spune, 1.500 de lire sterline. Total general: £ 2.300, păstrând 200 de lire sterline pentru probleme neprevăzute. Aritmetica era nebună, dar era tot ce puteam face…”

  7. George, eu zic că trebuie făcută o diferență majoră între un RTW și o vacanță de 2-3 săptămâni într-o vară. În vacanță pleci cu mind-set-ul că ai plecat la distracție, la uitat grijile de acasă, șamd. Ergo, o sumă mai mare de bani care să permită să te dedulcești la toate bucuriile drumului. Un fel de recompensă pentru anul greu de muncă, nu?
    În contra-partidă, plecatul în jurul lumii schimbă complet paradigma. Cheltuielile nu mai sunt pentru a-ți satisface mofturi, ci pentru nevoi bazale care, într-o asemenea călătorie se transformă în gaz și mâncare. Viața dintr-o dată se ia din făgașul clasic și se strămută pe drum, unde facturile, grijile, lumina, întreținerea, etc, capătă o altă formă, nu? Așa cum acasă nu suntem numai puși pe distracție, că, ce să vezi, te-ncurcă viața înconjurătoare (d-aia plecăm în vacanță), și pe drum descoperim că nu-i totul roz și miere, și că n-ai plecat în vacanță în jurul lumii, ci… într-o formă diferită de agregare tot a vieții tale.
    Hai că am dat-o în sf-uri. Dar ai înțeles tu paralela.
    Când plecăm în jurul lumii?

  8. Plecăm imediat ce-mi termin raportările 🙂
    Apropo de diferențierea sugerată nu pot decât să-ți dau dreptate.
    Dar de ce nu pot fi îmbinate ambele variante?
    Și l-am ales ca exemplu pe Pascal Lecrec (Biking the Dream) care a cheltuit în 15 luni, atenție..! 45.000 euro!
    O sută de euro pe zi !
    E drept că printre cheltuieli s-au numărat și 2 CDI-uri, 6 anvelope, ambreiaj și alte mărunțișuri dar…ăsta da buget de călătorie! O să-i scriu și eu ca să văd dacă nu mă înfiază 🙂

  9. Băi dar știi ceva? Decât să plătesc rate la garsonieră 30 de ani, mai bine un credit să de dai în jurul lumii de el. Chiar. Poftim inginerie financiară, dacă fac credit și fug cu banii în lume… închisoarea datornicilor mai există???

  10. Mă obligi să bat drumul Mislei* cu chiftele și țigări în fiecare duminică ? Mai bine încerci cu fonduri europene.
    Uite o idee de proiect: “Pentru o europă unită” care va consta în adunarea în top-case a unei cantități de pământ din fiecare țară străbătută. La final, în urma vibrațiilor, se va găsi pământul amestecat, reunit al tuturor națiunilor, un adevărat simbol.
    Acum, că s-a deschis apetitul fanilor SR pentru călătorii ar trebui să lansezi un nouă provocare, cum facem rost de bani pentru călătorii ?

    * – Vezi Mislea – Wikipedia

Trackbacks/Pingbacks

  1. Balcaniada pe 2 roți - rezumat | SlowRide - […] rest, am fost perfect singură, eu cu mobra mea. M-am scufundat la fiecare trecere de graniță în calcule savante:…
  2. Balcaniada pe 2 roți - din Deltă spre Macedonia, prin Bulgaria | SlowRide - […] Calculul a fost din nou simplu – de la mare nu ajung într-o zi la Skopje (sunt peste 700…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *